Taiderikollisuuden asiantuntijat kertovat tarinoita väärennöksistä Malvan ilmaisessa verkkotapahtumassa

Toimittaja Risto Rumpunen ja Helsingin rikospoliisissa taiderikostutkijana työskennellyt Jyrki Seppälä esittelevät, Malski-keskukseen keväällä 2022 avautuvan, Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan tapahtumassa taiderikollisuuden kiehtovaa maailmaa. Rumpusen ja Seppälän kirjoittama, vuonna 2017 ilmestynyt, Huijarit taidemaailmassa -kirja valottaa tunnettujen taiderikostapausten taustoja. Tiistaina 16. maaliskuuta klo 17–18 järjestettävä verkkotapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin.

– Haluamme esitellä oikeita taiderikostapauksia, jotka ovat usein yhtä uskomattomia kuin fiktio. Taiderikollisuus on merkittävä ilmiö, ja haluamme Malvassa käsitellä taidetta monipuolisesti ja yllättävilläkin tavoilla, kertoo tapahtumaa järjestävä aluetaidemuseotutkija Elisa Lindell.

Yleisö pääsee verkkotapahtumassa tutustumaan tarkemmin niin väärennöksiä myyviin ”leppoisiin seuramiehiin” kuin tragikoomisiin väärennöstapauksiin. Suomen tunnetuimpiin taiderikoksiin kuuluu vuonna 2004 paljastunut rikosvyyhti, jossa taidekauppias Erkki Minkkinen myi Dalí-väärennöksiä. Laajimpiin taiderikostapauksiin kuuluu puolestaan vuonna 2017 käsittelyyn tuotu tapaus, jossa helsinkiläinen galleria myi väärennettyjä teoksia miljoonien eurojen edestä.

Tapahtuma järjestetään Teams-alustalla, ja osallistujia pyydetään liittymään verkkotapahtumaan hyvissä ajoin. Rumpusen ja Seppälän Huijarit taidemaailmassa -kirjaa on myynnissä Malvan museokaupalla Malski-keskuksessa. Verkkotapahtuma on osa Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan kevään 2021 tapahtumatarjontaa.

Tapahtumaa pääsee seuraamaan täällä.

Tietoja tapahtumasta löytyy myös tapahtumakalenteristamme.

Kuva: Tanja Keskitalo