Taidevaltakunnan valintaraati valitsi ensimmäiseen biennaaliin 31 taiteilijaa

Taidevaltakunnan ensimmäisen biennaalin valintaraati on valinnut vuonna 2024 toteutuvaan biennaalinäyttelyyn Hämeenlinnan taidemuseossa ja Hämeenlinnassa 31 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää. Valittujen teosten myötä biennaali ulottuu myös Taidevaltakunnan muille maakunta-alueille. Syksyn aikana Hämeenlinnan taidemuseo käy keskusteluja taiteilijoiden kanssa teosten toteutuksesta. Taiteilijavalinnat julkistetaan alkuvuodesta 2024, kun toteutuvat teokset on saatu varmistettua.

Taidevaltakunnan ensimmäisen biennaalin taiteilija- ja teoshaku toteutettiin maalis-toukokuussa ja hakuun kutsuttiin osallistumaan Kanta- ja Päijät-Hämeen sekä Pirkanmaan alueisiin sitoutuneet taiteilijat. Haku sai suuren suosion ja hakemuksensa siihen jätti 271 taiteilijaa tai työryhmää ympäri Suomen. Lisäksi muutama hakemus saapui myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Kaikkiaan hakemuksia saapui 276. Taiteilija- ja teosvalinnoista vastasi ensimmäistä hakua varten koottu valintaraati. Siihen osallistui Taidevaltakunnan taustamuseoiden edustajien lisäksi viisi ulkopuolista asiantuntijajäsentä, jotka valittiin mukaan raatiin avoimen haun kautta.

Valintaraadin tehtävä oli haastava, sillä hakemusten taso oli hyvin korkea. Valintaraati koki, että hakemuksista heijastui vahvasti taiteilijoiden usko sekä taiteen että taiteilijoiden valtaan vaikuttaa yhteiskuntaan. Hakemuksista näkyi myös taiteilijoiden aktiivinen halu vaikuttaa esimerkiksi yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Valintaraati ilahtui myös hakemuksissa eläneestä positiivisuuden hengestä suhteessa tulevaisuuteen. Dystooppisten näkymien rinnalla hakemuksissa eli myös usko ja toivo paremmasta tulevaisuudesta.

Valintaraatiin kuuluivat:

Riikka Kuittinen, amanuenssi, Hämeenlinnan taidemuseo
Elisa Lindell, tutkija, Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva
Soile Ollikainen, amanuenssi, Hämeenlinnan taidemuseo
Markku Salminen, ortodoksipappi, työnohjaaja, jalkapallofani ja koiraihminen
Tiina Taipale, sosiaalialan ammattilainen, taiteeseen ja kulttuuriin löytöretkeilevä aluetieteilijä
Ina Tarkka, akateemisen uran tehnyt tanssitaiteen, klassisen musiikin ja kuvataiteen seuraaja
Tuija Tiala, kieltenopettaja ja yrittäjyyskasvatusvalmentaja lukiossa, oppikirjailija ja taiteenrakastaja
Tuulia Tuomi, museonjohtaja, Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva
Markku Virtanen, elämäntyön yrittäjänä tekstiilien ja visuaalisuuden maailmassa tehnyt taiteen ja kulttuurin aktiivikuluttaja

Taidevaltakunta kutsui Kanta- ja Päijät-Hämeen sekä Pirkanmaan alueisiin sitoutuneet tai kiinnittyneet taiteilijat osallistumaan ensimmäisen biennaalin taiteilija- ja teoshakuun. Haku oli avoinna 31.3.–31.5.2023. Hämeenlinnan taidemuseossa ja Kanta-Hämeessä kesällä 2024 toteutuva ensimmäinen biennaali tutkii, miltä tulevaisuuden Taidevaltakunta näyttää taiteilijoiden silmin. Annamme biennaalissa taiteelle ja taiteilijoille tulevaisuusvallan.

Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva toteuttavat Taidevaltakunnan yhteistyössä osana alueellista taidemuseotyötä. Kahden vuoden välein toteutettava kuvataiteen biennaali vuorottelee eri maakunnissa. Ensimmäinen Taidevaltakunnan järjestämä biennaalinäyttely nähdään Hämeenlinnassa ja Kanta-Hämeessä 2024. Tampereelle ja Pirkanmaalle biennaali levittäytyy 2026 ja vuonna 2028 Lahteen ja Päijät-Hämeeseen.

Lisätietoja Taidevaltakunnasta: www.taidevaltakunta.fi