Lahden museoiden uutuuskirja käsittelee Suomen historiaa julisteiden kautta

Tuulenpuuskia – Suomen historiaa julisteissa 1920–1970 -kirja julkaistaan Malvan verkkotapahtumassa tiistaina 23.3.2021 kello 17. Tapahtumaa pääsee seuraamaan Lahden museoiden Youtube-kanavalla.

Lahden museot on toteuttanut Malvan 70 000 julistetta kattavasta julistekokoelmasta uuden näyttävän julkaisun, joka tekee kunniaa niin julistesuunnittelijoille kuin menneiden aikakausien ihmisillekin. Kirja on matka, jossa mennyt maailma herää eloon runsaan kuvituksen ja monipuolisten artikkelien kautta.

‒ Tiistaina julkaistava kirja on hieno tapa päästä kertomaan Suomen historiasta! Mainosjulisteet ovat kuitenkin kautta aikain esitelleet oman aikakautensa tapahtumia, ilmiöitä ja ajankohtaisia tuotteita, joten ne tarjoavat oivan kurkistusväylän menneisyyteen, iloitsee julistekokoelmasta Malvassa vastaava amanuenssi Hanna Suihko.

Teoksessa tutustutaan sodan aikaisiin raskaisiin vaiheisiin koskettavien julisteiden avulla, mutta kirjassa nähdään myös värikkäiden graafisten funkisjulisteiden kuvaamana jälleenrakennusta ja kansainvälistymistä. Kirjan sivuilta löytyy myös olympiahuumaa, matkailujulisteiden auringonpaistetta ja muotia – kirjan tarkastelemana ajanjaksona Suomi alkoi kehittyä moderniksi hyvinvointivaltioksi.

Artikkeleiden kirjoittajat ovat eri alojen asiantuntijoita Lahden museoista. Kirjan teemat ovat valikoituneet julisteiden aiheista sekä kirjoittajien oman tutkimustoiminnan aihepiireistä. Teoksen toimitustyöstä on vastannut julistekokoelmista vastaava amanuenssi Hanna Suihko. Artikkelien kirjoittajat ovat kokoelmapäällikkö Sari Kainulainen, näyttelypäällikkö Suvi Kuisma, tutkija Riitta Niskanen, amanuenssi Helena Peippo, amanuenssi Hanna Suihko, amanuenssi Päivi Taipale, ja tutkimuspäällikkö Hannu Takala.

Kirjan ulkoasu on graafikko Marjaana Virran käsialaa ja julisteet ovat museon valokuvaajien Eetu-Pekka Heiskasen ja Tiina Rekolan kuvaamia.

Tällä julkaisulla Lahden museoissa juhlitaan Lahden uutta visuaalisten taiteiden museota Malvaa. Teos sopii niin julistetaiteesta, taidehistoriasta kuin yleensä historiasta kiinnostuneille.

Kirja on myynnissä Lahden museoiden museokaupoissa ja museon verkkokaupassa.

Tuulenpuuskia – Suomen historiaa julisteissa 1920–1970 (toimittanut Hanna Suihko, 240 s. ISBN  978-952-5749-78-6, 58 €)

Lisätiedot:

Hanna Suihko