Palkittu muotoilija Joonas Kyöstilä vierailee Malvan verkkotapahtumassa 5.10.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan järjestämässä Designpaahtimo-verkkokeskustelussa tavataan lokakuussa teollinen muotoilija Joonas Kyöstilä, joka on palkittu pyörätuolien käyttäjille suunnitelluista tuotteistaan. Kyöstilää haastattelee Sami Sykkö, mutta myös yleisö voi halutessaan osallistua keskusteluun niin paikan päällä Malvassa kuin verkkokeskustelussakin.

Liput Designpaahtimoon ovat myynnissä Lahden museoiden verkkokaupassa.

Muotoilija Joonas Kyöstilä.

Joonas Kyöstilä on teollinen muotoilija ja luova strategi, joka on työskennellyt erityisesti yhdessä nuorten startup-yritysten kanssa. Kyöstilä sai vuonna 2020 arvostetun Ornamo-palkinnon suunniteltuaan tuotteita pyörätuolien käyttäjille yhteistyössä yhdysvaltalaisyritys FFORAn kanssa. FFORA on pyörätuolien käyttäjille suunnattu muoti- ja lifestyle-brändi.

Joonas Kyöstilän ja Lucy Jonesin pyörätuoleihin kiinnitettävää FFORA-tuotekokoelmaa on esitetty näyttelyissä mm. Philadelphia Museum of the Artissa ja Art Institute of Chicagossa. FFORAsta ovat kirjoittaneet niin New York Times kuin Cosmopolitankin.

Kyöstilää Designpaahtimossa haastattelee Sami Sykkö, joka on toimittaja, esiintyjä, kolumnisti, kommentaattori ja kirjailija. Sykkö on toiminut toimittajana esimerkiksi itsenäisyyspäivän vastaanotolla Presidentinlinnassa ja kommentaattorina Britannian kuninkaallisissa häissä. Koulutukseltaan hän on ekonomi.

Sykkö on erikoistunut muotiin, sisustukseen, muotoiluun ja kulttuuriin. Hän on myös kirjoittanut kaksi sisustuskirjaa suomalaisista kodeista ja sisustuksista. Sykkö on entinen Glorian päätoimittaja ja kirjoittanut pari vuosikymmentä Helsingin Sanomiin ja Kuukausiliitteeseen. Lisäksi hän on vuosia toiminut kolumnistina erilaisissa aikakauslehdissä.

Designpaahtimoon paikan päällä ja verkossa

Malvan Designpaahtimo-keskusteluja pääsee seuraamaan niin Malvassa kuin verkossakin. Designpaahtimo-keskustelun seuraaminen Malvassa maksaa 15 €, ja lipun hinta sisältää Kahiwan kahvitarjoilun. Etäkeskustelua pääsee seuraamaan 5 € hintaan. Liput Designpaahtimoon ovat myynnissä Malvan verkkokaupassa.

Vuoden loput Designpaahtimot järjestetään 9.11. ja 7.12.

Johanna Immeli
Museopedagogi