A la muerte con una sonrisa - Hymyilevä Kuolema

16.2.2018 ‐ 20.5.2018
Arkistoitu

Tätä näyttelyä ei kuolonkankeus vaivaa!

Lahden taidemuseossa värikäs meksikolainen Dia de los Muertosin eli kuolleiden päivän juhlintakulttuuri ja suomalainen, yllättävästi yhtä värikäs nykytaide lähestyvät suurta teemaa hymysuin.

Esillä on valikoima kuolemateemaisia julisteita Museo Mexicano del Diseñosta (MUMEDI), Mexico Citystä. Julisteet ovat MUMEDI:n joka toinen vuosi järjestettävän kansainvälisen julistekatselmuksen satoa.

Julisteiden rinnalla nähdään kotimaisten taiteilijoiden kattaus kuin suoraan kalman kalaaseista. Mukana ovat Lahden taidemuseon kokoelmien itseoikeutetut klassikot, Hugo Simbergin piirrokset, joissa Kuolema puuhailee kodeissa ja puutarhassa.

Samaa tunnelmaa henkivät nykytaidetta edustavat Tapani Kokon veistoskulkue, Heidi Hännisen Surullisten piknik -installaatio, Marjatta Tapiolan maalaukset, Susanne Koskimäen lasiteos, Annika Dahlstenin animaatio Yöperhonen ja Tiia Matikaisen keraamiset veistokset. Kokonaisuuden täydentävät Suomen diakoniaopiston Lasse Kantolan ohjaaman Theatrum Olgan Taiteessa oppimisen prosessin yhteydessä otetut valokuvat, jotka ovat Sonja Siikasen käsialaa.