Malvan talletuskokoelma maailmalla – Aleksandra Ionowan taidetta Lontoossa

Aleksandra Ionowa: Kukka tekijän taiteelle, 1952. Pastelli. Malvan taidekokoelma, Ionowa-säätiön talletus.

Edesmenneen lahtelaistaiteilija Aleksandra Ionowan teoksia nähdään tänä syksynä ensimmäistä kertaa Suomen ulkopuolella. Lontoolaisen The College of Psychic Studiesin järjestämässä esoteerisen taiteen näyttelyssä Creative Spirits on esillä lähes 70 Ionowan piirustusta ja maalausta Malvan talletuskokoelmasta. Näyttely järjestetään College of Psychic Studiesin tiloissa Lontoon South Kensingtonissa 11.10. – 10.12.2022 välisenä aikana.

Lahdessa syntynyt Aleksandra Ionowa (1899–1980) oli Suomen oloissa poikkeuksellinen, itseoppinut visionäärinen taiteilija. Hän aloitti taiteen tekemisen 46-vuotiaana voimakkaan hengellisen kokemuksen seurauksena. Hänen teoksensa käsittelevät pääosin henkisiä aihepiirejä. Ionowaa kutsutaankin näyttelyn esittelysivulla Suomen Hilma af Klintiksi. Näyttelyssä olevat työt ovat Ionowa-säätiön omistamasta kokoelmasta, joka on talletettuna Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvaan. Säätiön kokoelma talletettiin alun perin Lahden taidemuseoon vuonna 1975. Kokoelmassa on yli 1200 Ionowan piirustusta ja maalausta.

– Ionowa oli omana aikanaan melko tunnettu ja hän sai myös huomiota mediassa. Viime aikoina Ionowa on herättänyt lisääntyvää kiinnostusta taide- ja tutkijapiireissä, sekä kotimaassa että ulkomailla, kertoo Ionowa-säätiön ja -seuran edustaja Anita Fagerholm.

Näyttelyn tiedot

Creative Spirits Exhibition