Alvar Aallon reliefi arvokkaasti esille LähiTapiola Vellamon tiloihin

Alvar Aallon Salpausselkä-reliefi LähiTapiola Vellamon uusissa tiloissa arkkitehti Viljo Revellin suunnittelemassa, 1960-luvulla valmistuneessa pankkisalissa. Kuva: Eetu-Pekka Heiskanen, Lahden museot

Syksyllä 2020 Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ja LähiTapiola Vellamo sopivat yhteistyöstä Malvan kokoelmissa olevan Alvar Aallon (1898–1976) Salpausselkä-reliefin sijoittamiseksi vakuutusyhtiön tiloihin Lahden keskustaan. Vellamon toimitilat olivat muuttamassa uuteen osoitteeseen, arkkitehti Viljo Revellin 1960-luvulla Kansallis-Osake Pankin lisärakennukseksi suunnittelemaan kiinteistöön, osoitteessa Aleksanterinkatu 10. Tulevien toimitilojen sisustus oli suunniteltu harkiten. Tyylikkyyttä, arvokkuutta ja viihtyisyyttä henkiviin tiloihin haluttiin myös taideteoksia. 1960-luvulla valmistuneen Alvar Aallon reliefin koettiin sopivan erinomaisesti 1960-luvulla valmistuneeseen modernistiseen ja avaraan entiseen pankkisaliin sekä tilojen tulevaan sisustukseen.

Lue koko blogiteksti Maakunnan mainioista, Lahden museoiden blogista.