Eija Markkasen taidegrafiikkaa lahjoituksena Malvan kokoelmiin

Kuva: Eija Markkanen: Kevättä kohti (yksityiskohta), 1989. Viivasyövytys ja akvatinta.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on saanut merkittävän lahjoituksen Eija Markkasen teoksia Lahden Taidegraafikoilta.

Lahden taide-elämässä on merkittävä taidegraafinen painotus, jonka taustalla on muun muassa 1960-luvulla toiminut Tapani ”Lito” Lemminkäisen yksityinen taidekoulu. Taidekoulu tarjosi ammattimaista taidegrafiikan opetusta, jonka vuoksi alueelle tuli paljon taidegraafikoita. Osa koulusta valmistuneista oppilaista jäi työskentelemään alueelle ja näin teki myös Eija Markkanen (1928–2017).

Eija Markkanen oli mukana perustamassa Lahden Taidegraafikot ry:tä vuonna 1981. Yhdistyksen tehtävänä on taidegrafiikan tunnettavuuden edistäminen sekä taidegrafiikan työtilojen organisointi alueen ammattitaidegraafikoille. Nykyisin Lahden Taidegraafikot toimii Radiomäellä Keltaisessa talossa Radio- ja tv-museo Mastolan naapurissa.

Eija Markkasen poika Atte Markkanen lahjoitti äitinsä jäämistön teoksia Lahden Taidegraafikoille ja tästä kokoelmasta osa on nyt lahjoitettu Malvan taidekokoelmiin. Lahjoituksessa on mukana 52 vedosta, kaksi vesivärityötä sekä luonnos Liipolan koulun seinämaalauksesta.

Malvan kokoelma-amanuenssi Susanna Korhonen toteaa, että museo ottaa lahjoituksen ilahtuneena vastaan, sillä Eija Markkasen teoskokonaisuus täydentää hienosti Malvan taidekokoelmaa grafiikan osalta. Korhonen näkee Markkasen töissä erityistä olevan niiden herkän viivan ja ihmishahmojen syvällisen tulkinnan. Lisäksi Malvan taidekokoelman alueellinen painopiste on Päijät-Hämeessä ja tähän painotukseen Markkasen teoslahjoitus sopii myös erinomaisesti.

Eija Markkanen tuotti taiteellisen uransa aikana mittavan määrän grafiikkaa ja piirustuksia. Markkanen käytti grafiikassaan erilaisia tekniikoita kuten akvatintaa ja viivasyövytystä, mutta myös kuivaneulaa, puupiirrosta ja litografiaa. Hänen teoksiensa runsas viivan käyttö ja spontaanisuus luovat eloisuutta ja runollisuutta. Markkasen töitä on nähty lukuisissa näyttelyissä niin Suomessa kuin ulkomailla. Hänen teoksiaan löytyy muun muassa Valtion taidetoimikunnan kokoelmasta, Tampereen nykytaiteen museon ja Malvan kokoelmista. Lisäksi Markkasen teoksia on Unkarin Janos Pannonius Muzeumin ja Ruotsin Västeråsin taidemuseon kokoelmissa.

Toukokuussa Eija Markkasen näyttely Keltaisessa talossa

Lahden taidegraafikoiden omistuksessa olevia Eija Markkasen töitä pääsee ihailemaan Radiomäellä Keltaisessa talossa toukokuussa. Tarkemmat tiedot Lahden Taidegraafikoiden verkkosivuilta.

Susanna Korhonen
Kokoelma-amanuenssi