Graafikkomestari Erik Bruunin mittavaa uraa käsittelevä näyttely avautuu 16.9.

Erik Bruun, luonnollisesti -näyttelyssä nähdään Suomen tunnetuimman julisteentekijän kynästä syntyneitä mainosjulisteita, postimerkkejä ja seteleitä. Bruunin 70 vuotta kestänyttä uraa esittelevä näyttely on nähtävissä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa 16.9.2022–29.1.2023.

Erik Bruun (s. 1926, Viipuri) valmistui graafisen suunnittelun opinnoista Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1950. Bruun perusti ensimmäisen oman suunnittelutoimistonsa vuonna 1953 ja on työskennellyt siitä lähtien enimmäkseen freelance-graafikkona. Bruun on uransa aikana suunnitellut mainoksia Suomen tunnetuimmille brändeille. Yli 90-vuotias graafikko työskentelee edelleen grafiikan parissa työhuoneellaan Suomenlinnassa.

Käyttögrafiikka levittää mestarigraafikon luomukset laajalle

Erik Bruunin työ graafisena muotoilijana ulottuu postimerkeistä julisteisiin, esitteisiin, yritysgrafiikkaan, julkaisuihin ja moneen muuhun. Lähes kaikissa Bruunin töissä näkyy rakkaus suomalaiseen luontoon ja halu suojella sitä. Tästä kumpuaa myös näyttelyn nimi: Erik Bruun, luonnollisesti.

Käyttögrafiikassa Bruunia on kiehtonut erityisesti sen tarjoama mahdollisuus levittää oman käden jälki valtavan ihmisjoukon ulottuville. Sen sijaan, että uniikkityö saavuttaisi vain pienen katsojakunnan, on esimerkiksi metsien suojelusta kertova juliste mahdollista saada miljoonien ihmisten nähtäville. Jouluksi suunniteltu postimerkki puolestaan päätyy helposti ilahduttamaan lähes jokaista suomalaista.

Malvan julistekokoelmaa esillä

Malvassa nähtävässä näyttelyssä museon oma julistekokoelma pääsee vahvasti esiin. Näyttelyssä esillä olevista julisteista noin puolet on peräisin Malvan omasta, kaikkiaan 70 000 julistetta kattavasta julistekokoelmasta. Loput näyttelyssä nähtävistä painotuotteista, originaaleista ja luonnoksista on saatu lainaan Bruunien henkilökohtaisista arkistoista

– On ollut todella suuri kunnia suunnitella näyttelytila, joka kannattelee suomalaisen grafiikan merkkiteoksia. Bruunin piirtotaito on vertaansa vailla, joten vinkkaisinkin tarkastelemaan läheltä lukuisia originaaleja ja luonnoksia, joita näyttelystä löytyy, suosittelee näyttelyn suunnittelija, graafinen muotoilija Marion Robinson.

Näyttelyssä nähdään myös 12 minuutin mittainen Erik Bruunin haastattelu, joka on toteutettu näyttelyä varten Bruunin kotona Suomenlinnassa. Haastattelussa Bruun kertoo työskentelystään ja ideoistaan tunnettujen luomusten taustalla.

Bruunin näyttely näkyy vahvasti myös Malvan museokaupassa. Myynnissä on taidehistorioitsija Ulla Aartomaan tuore, upeasti kuvitettu kirja Erik Bruun. Lisäksi museokaupan hyllyiltä löytyy Bruun-aiheisia postikortteja, julisteita ja Jaffa-mainoksilla koristettuja tuotteita.

Hanna Suihko
Kokoelma-amanuenssi