Jenni Niskalan seinämaalaus Malvaan

Jenni Niskalan einämaalaus syntyy Käymistilan vasemmanpuoleiselle seinälle.

Kuvataiteilija Jenni Niskala toteuttaa mittavaa seinämaalausta Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvaan. Seinämaalauksen on tarkoitus valmistua seuraavien viikkojen aikana ja teoksen valmistuessa museo juhlistaa teosta kaikille avoimella julkistustilaisuudella.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva juhli keväällä 1-vuotissyntymäpäiväänsä, jonka kunniaksi päätettiin toteuttaa näyttävä seinämaalaus. Ideointi ja suunnittelu on edennyt siihen pisteeseen, että teoksen alkuvalmistelut on aloitettu ja teosta jo hahmotellaan Malvan 4. kerroksen Käymistilaan.

Teoksen luonut kuvataiteilija Jenni Niskala on Lahden Muotoiluinstituutista sekä Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta valmistunut kuvataiteen maisteri ja taidegraafikko. Niskalan taiteellinen toiminta pohjautuu taidegrafiikan painotekniikoiden, useimmiten mokulitografian, puupiirroksen ja telaustekniikkojen kanssa työskentelyyn ja niiden soveltamiseen. Niskalan teoksia on mm. HUS:in, Valtion, Jyväskylän taidemuseon ja Suomen taideyhdistyksen kokoelmissa.

Tulevaa teosta kuvaillessaan, Niskala kertoo miettineensä tarkkaan tilan käyttötarkoitusta, jossa voi sekä rauhoittua että inspiroitua. ”Olen käyttänyt ympäröiviä elementtejä teoksen suunnittelussa. Erityisesti kaunista maisemaa ja luontoa, jotka avautuvat tilan korkeista ikkunoista. Halusin teoksesta iloisen, eläväisen ja toivon sen kuvaavan elämystä, jonka museossa vieraillessa saa”, Niskala kertoo.

Taiteilijan työskentelyä voi seurata 4. kerroksen Käymistilassa viikolla 41.

Lisätietoja:

Päivi Roivainen
Näyttelypäällikkö
Petra Hasila
Viestinnän asiantuntija

Lahden museoiden viestintä ja markkinointi sekä yritysyhteistyö