Julistetriennalen voittajaksi japanilainen Takahiro Eto

Grand Prix: Takahiro Eto: Merkkien ja kuvitusten välissä. Kesäaamu. Japani.

Lahden kansainvälinen julistetriennale on jälleen koonnut maailman parhaita julisteita Lahteen. Triennalen Grand Prix’n voitti tänä vuonna japanilainen Takahiro Eto julisteellaan Merkkien ja kuvitusten välissä. Kesäaamu.

Takahiro Eto: Merkkien ja kuvitusten välissä. Kesäaamu.

Kansainvälinen tuomaristo on valinnut julistetriennalen voittajat korkean laadun, omaperäisyyden, esteettisyyden ja viestinnällisen funktion perusteella. Julistetriennalen suurin palkinto, Grand Prix, on arvoltaan 5 000 €. Lisäksi jaossa oli Grafia Tapani Aartomaa Prix, Lahti Prix, Lauri Tarasti Prix ympäristöjulisteelle ja Askon Säätiön erikoispalkinto. Lisäksi tuomaristo jakoi 10 kunniamainintaa.

Tuomaristoon kuuluivat tällä kertaa Manuel Estrada, graafinen muotoilija (Espanja), Daniela Haufe, graafinen muotoilija, professori (Saksa), Apex Lin, graafinen muotoilija, professori (Taiwan), Irena Przymus, amanuenssi, Muzeum Narodowe w Poznaniu (Puola) ja Ville Tietäväinen, graafinen muotoilija (Suomi).

Voittajia Japanista, Taiwanista, Puolasta ja Kiinasta

Grand Prix’n voittanut Takahiro Eton juliste Merkkien ja kuvitusten välissä. Kesäaamu. sai tuomaristolta kiitosta siitä, että juliste toimii sekä samalla huomionherättäjänä ja näyttelyn teeman (symbolien ja kuvitusten välissä) lähes infograafisena kuvaajana. Herkkä kuvitus herättää voimakkaan symbolin eloon.

Grafia Tapani Aartomaa Prix myönnettiin taiwanilaisen Tzu-Ling Linin julisteelle Keskinäistä avunantoa. Filosofisen ympäristöjulisteen kepeä ja lapsenomainen ilmiasu kätkee vakavan sanoman. Ihminen on saavuttanut paikan eläinkunnan pyramidin huipulla, mutta kaikissa tavoitteissaan hän tarvitsee hyväksikäyttämänsä ja uhkaamansa luonnon monimuotoisuutta.

Lahti Prix’n voittaja on puolalainen Mirosław Adamczyk julisteellaan ”Siis sota!”. Sotajulistenäyttelyn tunnusjuliste hyödyntää natsien uhkaavaa grafiikkaa sotaa vastaan. Kuten kuvan pommille, natsien ja fasistien aatteet antavat liikevoimaa nykypäivänkin pahuudelle. Näyttelyn nimi on puolalaisen radiojuontajan huudahdus Saksan hyökätessä maahan tekaistuin syin 1.9.1939. 82 vuotta myöhemmin historia toistaa itseään.

Ympäristöjulisteelle tarkoitetun Lauri Tarasti Prix’n sai kiinalaisen Yang Hun juliste Vesi loppuu. Tuomaristo perusteli valintaansa muistuttamalla, että puhdas vesi on todellakin loppumassa miljardeilta ihmisiltä. Kuvan voimaan luottava juliste antaa katsojan oivaltaa karun totuuden, joten se jää vaivaamaan.

Askon säätiön erikoispalkinnon sai ZongLi Lv (Kiina) julisteellaan Raha vai elämä. Julisteessa pohditaan, onko puu, itseisarvoinen eliö vai rahallisesti hyödynnettävää materiaalia. Juliste näyttää, että olemme tuhonneet metsiä kohtuuttomasti, mutta elämä ja toivo vielä versovat.

Kunniamaininnan julisteestaan saivat: Emran Abdollahi (Iran), Stephan Bundi (Sveitsi), Damian Klaczkiewicz (Puola), Kaja Depta-Kleśta (Puola), Rongxun Han (Kiina), Carilla Karahan (Turkki), Wojciech Mazur (Puola), Kari Piippo (Suomi), Kai Xu (Kiina) ja Maja Starakiewicz (Puola).

Julistetriennale kiinnostaa maailmalla lähes 50 vuoden jälkeenkin

Vuodesta 1975 alkaen Lahdessa järjestetty julistetriennale nähdään yhtenä Malvan kolmesta avausnäyttelystä. Tänä vuonna triennalessa on esillä 350 julistetta. Triennalessa nähtävät julisteet on valinnut 2364 kilpailuun ilmoitetun julisteen joukosta kansainvälinen jury. Tämän vuoden julistetriennalessa on aiempaa enemmän ympäristöjulisteita Lahden viimevuotisen Euroopan ympäristöpääkaupunkivuoden kunniaksi.

Julisteita kilpailuun lähetti yhteensä 753 suunnittelijaa. Eniten julisteita kilpailuun lähetettiin Kiinasta, Taiwanista ja Suomesta. Myös puolalaiset, iranilaiset, japanilaiset, yhdysvaltalaiset ja saksalaiset julisteet ovat vahvasti edustettuna.

Julistetriennalen lisäksi Malvan avausnäyttelyissä nähdään hollantilaisen huippumuotoilija Maarten Baasin näyttely Piiloleikki ja museon kokoelmia esittelevä näyttely Juuret – aarteita kokoelmista.

LISÄTIEDOT

Hanna Suihko