Jussi Jokisen työ Lahden kansainvälisen julistetriennalen tunnusjulisteeksi

Kansainvälisen julistetriennalen tunnusjuliste 2022. Juliste: Jussi Jokinen.

Vuonna 2022 järjestettävän 21. Lahden kansainvälisen julistetriennalen tunnusjulisteeksi valittiin yksimielisesti Jussi Jokisen ehdotus. Julisteessa mennään hauskalla tavalla julisteen käytön perusasioihin, kun näyttelymainosta liisteröidään seinälle. Juliste voidaan lisäksi esittää erilaisina väriversioina, esimerkiksi tapettimaisesti rinta rinnan. Tärkeintä voittajajulisteessa kuitenkin on, että sen viesti käy nopeasti, näyttävästi ja selvästi ilmi.

Tunnusjulistekilpailu järjestettiin Grafia ry:n jäsenille avoimena kilpailuna ja määräaikaan mennessä ehdolle tuli 55 julistetta. Voittajan lisäksi valittiin kolme kunniamaininnan arvoista julistetta. Kunniamaininnat menivät Eemi Räsäselle, Mikko Reposelle ja Tuukka Tujuselle.

Tuomaristoon kuuluivat Grafia ry:n toiminnanjohtaja Katri Soramäki, graafiset muotoilijat Aimo Katajamäki, Ville Tietäväinen ja Klaus Welp sekä julistemuseon amanuenssi Hanna Suihko.

Katri Soramäki
Toiminnanjohtaja, Grafia ry