Kolmen maakunnan uusi Taidevaltakunta-biennaali antaa vallan taiteelle

Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo ja Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva ovat perustaneet Taidevaltakunnan, joka järjestää kahden vuoden välein biennaalinäyttelyt vuorotellen Kanta-Hämeessä, Pirkanmaalla ja Päijät-Hämeessä. Ensimmäinen Hämeenlinnan taidemuseossa ja Kanta-Hämeessä toteutuva biennaali kesällä 2024 tutkii, mitä tapahtuu, kun taide saa vallan ja yhteiskunta toimii sen mukaan. Taidevaltakunnan avoin taiteilija- ja teoshaku avautuu 31.3.2023.

Kolmen alueellisen vastuumuseon perustaman Taidevaltakunnan tavoite on antaa valta taiteelle. Käytännössä Taidevaltakunta elää jatkuvasti uudistuvana tutkimuksellisena prosessina, jonka kiinnekohtia ovat kahden vuoden välein toteutuvat näyttelyt. Ensimmäinen biennaali Hämeenlinnan taidemuseossa ja Kanta-Hämeessä kesällä ja alkusyksystä 2024 tutkii tulevaisuutta ja taidevaltaa. Biennaali levittäytyy Tampereelle ja Pirkanmaalle 2026 ja vuonna 2028 Lahteen ja Päijät-Hämeeseen.

Valmisteleva työpaja taiteilijoille Hämeenlinnassa to 30.3.2023

Taidevaltakunnasta kiinnostuneille ja näihin kolmeen maakuntaan sitoutuneille tai kiinnittyneille taiteilijoille järjestetään hakua valmisteleva työpaja Hämeenlinnassa Verkatehtaalla torstaina 30.3.2023 klo 10–16. Työpajassa pohditaan yhdessä eri alojen asiantuntijoiden antamien ilmiöennusteiden pohjalta Taidevaltakunnan peruspilareita, tulevaisuuskuvia ja heikkoja signaaleja. Taiteilijat pääsevät tutustumaan työpajan yhteydessä kesän 2024 biennaalia varten museon näyttelytiloihin ja lähiympäristöön.

Tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen ja mukaan mahtuu 60 ensimmäistä osallistujaa. Vuoden 2024 biennaalin teoshakuun osallistuminen ei edellytä osallistumista työpajaan. Ilmiöennusteet julkaistaan myös Taidevaltakunnan verkkosivuilla to 30.3.2023 kaikkien kiinnostuneiden käyttöön.

Taiteilija- ja teoshaku kesän 2024 biennaaliin avautuu maaliskuun lopussa

Taidevaltakunnan kolme vastuumuseota kutsuvat alueisiinsa sitoutuneet tai kiinnittyneet taiteilijat mukaan osallistumaan Taidevaltakuntaan ja sen rakentamiseen. Avoin taiteilija- ja teoshaku Taidevaltakunnan ensimmäiseen biennaaliin avautuu pe 31.3.2023 klo 12.00 ja päättyy ke 31.5.2023. Vuoden 2024 biennaalin taiteilijavalinnat julkistetaan kesäkuun 2023 lopussa.

Ensimmäinen biennaali toteutetaan Hämeenlinnan taidemuseon molemmissa näyttelyrakennuksissa kesällä 2024. Ehdotettava teos voi myös sijoittua julkisen tilaan tai muuhun saavutettavissa olevaan ympäristöön Kanta-Hämeessä. Hakulomake ja tarkemmat hakuohjeet löytyvät Taidevaltakunnan verkkosivuilta.

Työpajan ilmoittautumislomake ja ohjelma sekä lisätiedot ja linkki taiteilija- ja teoshakuun löytyy osoitteesta hameenlinna.fi/taidevaltakunta

Hämeenlinnan taidemuseo, Tampereen taidemuseo sekä Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva toteuttavat Taidevaltakunnan yhteistyössä osana alueellista taidemuseotyötä.

Lisätietoja: hameenlinna.fi/taidevaltakunta

Tiedustelut: