LähiTapiola Vellamo ja Malva taideteosyhteistyössä

Alvar Aallon Salpausselkä-reliefi LähiTapiola Vellamon uusissa tiloissa arkkitehti Viljo Revellin suunnittelemassa, 1960-luvulla valmistuneessa pankkisalissa. Kuva: Eetu-Pekka Heiskanen, Lahden museot

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on toteuttanut laajan taideteosyhteistyön LähiTapiola Vellamon kanssa. Teosyhteistyössä konservoitiin Alvar Aallon näyttävä reliefi ja sijoitettiin Malvan taidekokoelmien teoksia LähiTapiola Vellamon tuoreisiin tiloihin osoitteessa Aleksanterinkatu 10.

‒ Museolla on jo pidempään ollut toive löytää uusi sijoituspaikka Alvar Aallon vaikuttavalle Salpausselkä-reliefille. Olemmekin todella iloisia, että teosyhteistyö mahdollisti reliefin saamisen esille arvoiselleen paikalle. Arkkitehti Viljo Revellin suunnittelema, 1960-luvulla valmistunut pankkisali, muodostaa upean ympäristön teokselle, iloitsee Malvan taidekokoelmista vastaava museoamanuenssi Liisa Mäkitalo.

Arkkitehti Alvar Aallon Salpausselkä-aiheinen reliefi on valmistunut vuonna 1968. Kuusi metriä leveä ja kolme metriä korkea puureliefi on saatu museolle lahjoituksena vuonna 2013. Salpausselkä-reliefin lisäksi LähiTapiola Vellamon tiloihin sijoitettiin 23 muuta taideteosta yleisö- ja toimistotiloihin. Teosvalintoja tehdessä huomioitiin tilan henki ja arvokkuus sekä sisustuksessa toistuvat värit ja materiaalit. LähiTapiola Vellamon tiloihin valikoitui myös useita vesi- ja Kalevala-aiheisia teoksia.

‒ Olemme valtavan iloisia saadessamme teoksia lainaan uusiin saneerattuihin tiloihimme.  Teokset ilahduttavat nyt niin omistaja-asiakkaitamme kuin henkilökuntaammekin. Yhteistyö niin Liisa Mäkitalon kuin muunkin museon väen kanssa oli ensi hetkistä lähtien helppoa ja mutkatonta. Liisa esitteli sopivia vaihtoehtoja sijoitettavista teoksista ammattilaisen näkökulmasta ja lopullisissa valinnoissa kuunneltiin hienosti myös meidän mieltymyksiämme ja näkemystä tilojen käyttäjänä. Taide lisää työhyvinvointia, todetaan Työterveyslaitoksen toimenpidesuosituksessakin, muistaa LähiTapiolan Vellamon hallintojohtaja Johanna Siiropää lukeneensa.

Korona-tilanteen vuoksi tiloihin on tällä hetkellä mahdollista päästä tutustumaan vain erikseen sovittaessa, yhteystiedot alla.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on osa Lahden museoita ja Lahden kaupunkia.

Liisa Mäkitalo
Kokoelma-amanuenssi