Lahtelaistaustainen huippukokki Kozeen Shiwan Malvan verkkotapahtumassa 2.6.2021

Kozeen Shiwan on tunnettu visuaalisesti vaikuttavista ruoka-annoksistaan.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan järjestämässä Designpaahtimo-verkkokeskustelussa tavataan kesäkuun alussa ruokataiteilija ja huippukokki Kozeen Shiwan, jota haastattelee toimittaja Sami Sykkö. Lähetyksessä peruna saa uuden ulkomuodon ja yleisö vinkkejä uudenlaisiin tapoihin hyödyntää tuttua perunaa ruuanlaitossaan.

Kozeen Shiwan on 31-vuotias lahtelaistaustainen keittiömestari, joka on työskennellyt muun muassa helsinkiläisen Michelin-ravintola Askin keittiömestarina. Lisäksi hän on järjestänyt ainutlaatuisia I AM -ruokanäytöksiä Suomessa ja ulkomailla. Shiwanin ruokaluomusten visualinen ilme on omaa luokkaansa, ja ne voidaan nähdä sekä taiteena että designina.

Kurdistanista Lahteen vuonna 1998 muuttanut Shiwan kasvoi ruuan, rullalautailun, rap-musiikin, muodin ja taiteen parissa. Shiwanille estetiikka on keskeistä hänen identiteetissään, ja se näkyy myös hänen ruokamuotoilussaan vahvasti.

Suoran lähetyksen aikana Shiwan loihtii suomalaisille tutusta perusraaka-aineesta perunasta taiteen ja ruuan yhdistelmän, jossa peruna saa uuden muodon, maun ja upean visuaalisen ulkoasun. Kaikki annoksessa käytettävät raaka-aineet ovat suomalaisia, korkealaatuisia tuotteita.

Tapahtuman aikana yleisö saa myös vinkkejä uudenlaisiin tapoihin käyttää perunaa ja erilaisten makukomponenttien yhdistämiseen – unohtamatta tietenkään visuaalista näkökulmaa. Lähetyksen lopussa on luvassa myös arvonta, ja tapahtumassa mukana olleille lähetetään jälkikäteen Kozeen Shiwanin taiteellinen ruokareseptivinkki.

‒ On todella mukavaa päästä vierailemaan oman kotikaupunkini tapahtumassa ja kertomaan ajatuksiani taiteen ja ruuan liitosta! Visuaalinen näkökulma on yhtä tärkeää niin ruuassa kuin taiteessakin, kommentoi Shiwan.

Mies poseeraa katsoen kameraan.
Huippukokki ja ruokataiteilija Kozeen Shiwan.

Tapio Anttilan haastattelu siirretty ensi viikolle

Toukokuun alun Designpaahtimo jouduttiin siirtämään, joten kansainvälisestikin palkittu lahtelaismuotoilija Tapio Anttila keskustelee Sami Sykön kanssa maanantaina 31.5. Tapahtumaan osallistuneiden kesken arvotaan Tapio Anttila-malliston uutuuskirjahylly. Lisäksi osallistujat saavat ehdottaa omia sisustuspulmiaan Anttilalle ratkaistavaksi.

Tapahtumalipulla kahvia kotiinkuljetuksella

Liput verkkotapahtumaan maksavat 20 euroa, ja ne ovat ostettavissa Lahden museoiden verkkokaupasta. Moniaistiseen elämykseen sisältyy 60 grammaa Kahiwa-paahtimon kahvia, joka postitetaan osallistujille kotiin.

Museokorttilaisille kevään kaksi viimeistä Designpaahtimoa tarjotaan yhteishintaan 20 €.