Malva avautuu 29.4. – avajaisnäyttelynä nähdään Maarten Baasin Piiloleikki

Maarten Baas. Kuva: Lisa Klappe

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva avaa ovensa yleisölle 29. huhtikuuta 2022. Kansainvälisenä avajaisnäyttelynä nähdään hollantilaisen muotoilijan Maarten Baasin vaikuttava Piiloleikki. Baas tunnetaan erityisesti hänen leikkimielisistä ja oivaltavista teossarjoistaan. Malvan vuoden 2022 näyttelyohjelmasta löytyy myös runsaasti kotimaisia taide-elämyksiä.

Piiloleikki (Hide and Seek) esittelee maailmalla mainetta niittäneen Maarten Baasin (s. 1978) monipuolisen tuotannon tärkeimpiä töitä, ja näyttelyssä nähdään myös uusia videoteoksia. Alun perin alankomaalaisen Groninger Museumin tuottama näyttely on ensimmäinen retrospektiivinen katsaus muotoilijan vaikuttavaan uraan. Baasin yllättävät, kekseliäät ja leikkisät teokset tarjoavat elämyksiä kaikenikäisille kävijöille.

Maarten Baas on yksi sukupolvensa merkittävimmistä muotoilijoista. Taiteen ja muotoilun välimaastossa liikkuva Baas on alusta lähtien ravistellut perinteitä ja murtanut raja-aitoja rohkealla ja kapinallisella tyylillään: Design Academy Eindhovenin lopputyönään Baas poltti huonekaluja radikaalina uuden luomisen eleenä. Muita muotoilijan tunnettuja sarjoja ovat esimerkiksi Clay ja Real Time, jotka molemmat nähdään myös Malvassa.

– Olemme valtavan innoissamme, että voimme tuoda Maarten Baasin upeat teokset Lahteen ja Suomeen. Tältä kansainväliseltä tähdeltä ei ole aikaisemmin nähty näyttelyä Suomessa, joten Malva tarjoaa mielettömän mahdollisuuden tutustua muotoilijaan, jonka luomukset ovat valloittaneet maailmalla jo pitkään, iloitsee Malvan museoamanuenssi Paula Korte.

Näyttelyn nimi, Piiloleikki, viittaa sekä Baasin että hänen töidensä määrittelyjä pakenevaan luonteeseen. Baasin mukaan erilaiset luokittelut ovat turhia rajoittavia tekijöitä, minkä vuoksi muotoilija leikkii ikään kuin piilosta erilaisten kategorioiden välillä.

– Näyttelyn nimen taustalla on oma jatkuva uusien asioiden etsiskelyni ja tapani piiloutua erilaisten roolien taakse. Urani aikana olen ilmaissut itseäni kovin erilaisin keinoin: Saatan olla mahtaileva ja hersyvä, mutta minulla on myös sisäänpäin suuntautuneita kausia, Baas kuvailee.

Museokentän uudistaja Malva – kotimaiset julkistukset ja näyttelyohjelma

Piiloleikki on yksi kolmesta Malvan ensimmäisestä näyttelystä. Samaan aikaan museossa avautuvat kokoelmanäyttely Juuret – Aarteita kokoelmista sekä maailmankuulu graafisen alan kilpailu ja näyttely Lahden kansainvälinen julistetriennale.

Korkeatasoisia taide-elämyksiä riittää Malvan vuoden 2022 näyttelyohjelmassa avajaisnäyttelyiden jälkeenkin. Kävijät pääsevät syyskaudella nauttimaan kolmen kotimaisen suosikin, Marjatta Tapiolan, Nanna Suden ja Erik Bruunin, soolonäyttelyistä.

Malva haluaa muuttaa käsitystä siitä, mitä kaikkea museo voi olla. Museo tarjoaa uudenlaisia elämyksiä kävijöille, mutta sen mukanaan tuomat hyödyt otetaan innolla vastaan myös Lahden kaupungin puolesta.

– Malva on erittäin tervetullut lisä sekä Lahden seudulle että koko suomalaiselle museo- ja taidekentälle. Lahti on pitkään ollut Suomen ainoa suuri kaupunkiseutu ilman tarkoitukseen rakennettua taidemuseota. Malva tuo lahtelaisille ja kaikille vierailijoille aivan uutta nähtävää ja koettavaa, kommentoi Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen.

Lisätiedot:

Tuulia Tuomi