Malva ensimmäistä kertaa Taidetestaajien vierailukohteena

Maaliskuun puolivälistä alkaen saapuu lähes 2400 Päijät-Hämeen ja Uudenmaan kasiluokkalaista Taidetestaajaa tutustumaan Malvassa Klaus Haapaniemen Vaeltajat-näyttelyyn ja Ekho Collectiven Ahto-videoteokseen.

Klaus Haapaniemi on luonut Malvaan digitaalisista ja käsintehdyistä materiaaleista koostuvan kokonaistaideteoksen, joka tarjoaa tuokiokuvia taianomaiseen ja kuvitteelliseen maailmaan. Vaeltajateemallaan näyttely kutsuu pohtimaan suhdettamme tulevaisuuteen ja herättämään ihmetyksen tunnetta maailmasta.
Lisäksi Taidetestaajat tutustuvat Malvan taidekokoelmiin kuuluvaan ja 15 metriä korkean Valogallerian täyttävään Ahto-teokseen. Veden erilaisia olomuotoja tutkiva, moniaistinen Ahto on suomalaisen Ekho Collectiven luoma. Luvassa on siis kokonaisvaltainen ja moniaistinen elämys taiteen parissa.
Taidetestaajat-ryhmiä varten on Malvassa omat oppaat ja heitä varten suunniteltu pedagoginen kokonaisuus, joka avaa näyttelyä ja teoksia.

Taidetestaajat-konseptiin kuuluu varsinaisen taidekohteessa käynnin lisäksi etkot ja jatkot, jotka molemmat sisältävät erilaisia tehtäviä. Näiden tehtävien avulla oppilaat tarkastelevat omia ennakkoajatuksia ja käsityksiä – ehkä jopa ennakkoluuloja – taidemuseoista ja niiden mahdollista muuttumista Malvassa käynnin myötä.

Taidetestaajat – Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma – vie joka vuosi Suomen kaikki kahdeksasluokkalaiset vierailulle yhteen tai kahteen korkealaatuiseen taidekohteeseen ympäri Suomen. Alun perin kolmivuotiseksi hankkeeksi suunniteltu Taidetestaajat on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä osana suomalaista taidekenttää ja peruskoulua. Toiminnan ydintavoitteena on tarjota nuorille taide-elämyksiä ja työkaluja muodostaa kokemuksestaan perusteltu mielipide.

Taidetestaajat-toiminta käynnistyi Suomen Kulttuurirahaston aloitteesta lukuvuosina 2017–2020. Päärahoittajana toimivan Kulttuurirahaston lisäksi mukaan lähti Svenska kulturfonden sekä syksyllä 2020 rahoittajien joukkoon liittyi eduskunnan päätöksellä Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö. Taidetestaajat-toimintaa tuottaa Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto.

Malvan Taidetestaajat-hankkeesta antavat lisätietoja

Elisa Lindell, aluetaidemuseotutkija, puh. 044 4826 371