Malva hehkuu – Lahden Kirkkopuisto täyttyy jälleen valotaiteesta

Flowers of Life -ryhmän valotaidetta Lahden Kirkkopuistossa. Kuva: Ilari Lehtinen

Ensi keväänä ovensa avaava Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva tuo taidetta lahtelaisten arkeen jo marraskuussa 2021, kun Flowers of Life -ryhmän suurikokoiset valoteokset valtaavat Malvan ja Malskin edustan Väinö Hovilan puistotien Kirkkopuistossa. Valoteokset ovat nähtävissä 20.11.–26.12.2021.

Malva hehkuu marraskuun loppupuolelta alkaen, kun sateenkaaren väreissä loistavat valoteokset muuttavat museon edessä kulkevan Väinö Hovilan puistotien taianomaiseksi poluksi. Teoskokonaisuuden ja niiden esillepanon on suunnitellut Flowers of Life -taiteilijaryhmä. Teoksissa hyödynnetään ultraviolettivaloa ja pimeässä hehkuvaa, fluoresoivaa maalia. Lämpöinen polku -nimeä kantava teoskokonaisuus on taiteilijaryhmän mukaan henkäys kesästä kylmenevän vuodenajan keskellä.

Flowers of Life -ryhmä on kansainvälisestikin tunnettu suomalainen pimeässä hohtavan decotaiteen osaaja. Ryhmän teoksia on nähty 24 maassa, muun muassa Meksikossa ja Portugalissa. Suomessa ryhmän valoteoksiin on voinut törmätä esimerkiksi Lux Helsingissä ja Korkeasaaressa. Ryhmä toteutti valoteoksia myös Lahteen vuoden 2020 lopulla.

– Valoteokset saivat viime vuonna niin lämpimän ja innostuneen vastaanoton, että halusimme tänäkin vuonna tuoda iloa ihmisten arkeen. Kaikki Kirkkopuiston teokset ovat Lahdessa ennennäkemättömiä, joten kannattaa ehdottomasti tulla tutustumaan valoteoksiin myös tällä kertaa, kannustaa Malvan amanuenssi Susanna Korhonen.

Valoteokset ovat nähtävillä 20.11.–26.12, eli Lahden joulunavauksesta aina Tapaninpäivään saakka. Teoksia pääsee katselemaan Kirkkopuistossa maksutta ympäri vuorokauden. Ulkona tapahtuvassa näyttelyssä jokainen näyttelyvieras voi itse huolehtia turvavälien pitämisestä.

Malva hehkuu paitsi Kirkkopuistossa, myös sisällä Malskilla. Museokaupasta löytyy teemaan valikoituja, talven pimeyteen sopivia tuotteita. Lämpimänhohtoisia tuotteita on saatavilla myös Malskin ravintolapalveluilta.

Susanna Korhonen
Kokoelma-amanuenssi