Malva on voittanut Aukusti-kulttuuripalkinnon

Anne Laiti, Tuulia Tuomi, Lauri Löfman, Sari Kainulainen, Petri Vallgren ja Petra Hasila kävivät vastaanottamassa palkinnon ESS:n toimistolta. Kuva: Sami Lettojärvi / ESS

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on voittanut Etelä-Suomen Sanomien Aukusti-kulttuuripalkinnon. Malva voitti asiantuntijaraadin myöntämän palkinnon sekä yleisöäänestyksen.

Jo toisen kulttuuripalkinnon hiljattain voittanut Malva oli asiantuntijaraadin mukaan alusta asti vahvoilla, joskin päätöksestä käytiin perusteellinen keskustelu. Raati koostui Etelä-Suomen Sanomien kulttuuritoimituksesta ja toimituksen johdosta.

Aukusti-raadin työtä johtanut ESS:n päätoimittaja Markus Pirttijoki arvioi, että Malva jatkaa upealla tavalla rohkeiden avausten perinnettä päijäthämäläisessä kulttuurimaailmassa.

– Ennakkoluulottomalla asenteella ja korkeatasoisilla näyttelyillä museo on nopeasti saavuttanut paikkansa Suomen vaikuttavimpien museoiden joukossa. Malva on tälle alueelle tärkeä vetovoimatekijä, Pirttijoki summaa.

Malva voitti myös Aukusti-palkinnon yleisöäänestyksen. Museo sai noin 26 prosenttia annetuista yleisöäänistä. Muut ehdokkaat olivat Sinfonia Lahden ylikapellimestari Dalia StasevskaFilianna-naiskuoroHenkka & Kivimutka -elokuva ja Äitee-dokumenttielokuva.

Yleisöäänestyksestä muotoutui lopulta yksi tasaisimmista palkinnon historiassa. Malva piti ykköspaikkansa äänestyksen alusta loppuun asti.

– Olemme kiitollisia jo pelkästä ehdokkuudesta niin upeassa joukossa muita kulttuuritoimijoita. Asiantuntijaraadin valinta oli huikea yllätys ja olemme erityisen kiitollisia yleisöäänestyksen voitosta. Olemme onnistuneet puhuttelemaan laajaa kävijäkuntaa ja tavoittamaan erilaisia yleisöjä, jotka palaavat yhä uudelleen Malvaan, iloitsee museonjohtaja Tuulia Tuomi.

Nykyisin joka toinen vuosi jaettava Aukusti-palkinto myönnettiin nyt 14. kerran. Palkinto perustettiin vuonna 2008 kannustukseksi päijäthämäläisille kulttuurintekijöille. Aukusti-voittaja saa 5 000 euroa ja kiertopalkinnon, joka on Anneli Loposen suunnittelema pronssiveistos.

Pronssiveistos ja kunniakirjat ovat esillä Malvan museokaupassa, vierellään Vuoden kulttuuriteko -palkinto, Aallon kimallus. Kuva: Petra Hasila / Lahden museot

Lisätietoja:

Tuulia Tuomi