Malva on vuoden kulttuuriteko 2023

Kuva: Lassi Häkkinen

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on valittu Vuoden 2023 kulttuuriteoksi Ylen ja Kulta ry:n Kulttuurigaalassa Tampereella perjantaina. Voittoa juhlistetaan Malvassa, kaikille avoimessa tilaisuudessa lauantaina.

Malva kiittää kaikkia äänestäjiä!

– Jo pelkkä ehdokkuus oli suuri kunnia ja voitto yleisöäänestyksen perusteella kannustaa meitä jatkamaan samalla linjalla. Malva on onnistunut puhuttelemaan laajaa kävijäkuntaa ja tavoittamaan erilaisia yleisöjä. Museomme tarjoaa jatkossakin upeita ja monipuolisia kulttuurielämyksiä. Malva on rohkea, rouhea ja raikas museokokemus, iloitsee museonjohtaja Tuulia Tuomi.

Vuoden kulttuuriteoksi valitaan esitys, tapahtuma, näyttely, hanke, kannanotto tai joku muu taidealan toimenpide, joka on noussut poikkeuksellisesti esille tai sisältänyt jotain ainutlaatuista tai muulla tavalla suomalaisia sykähdyttävää.

Ammattilaisraati valitsi finalistikymmenikköön Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan lisäksi New Theatre Helsingin, Vive Kaija Saariahon!, Betoniunelmia -näyttelyn, Kulttuuritoimitus.fi:n, Osuuskunta Poesian / Lantun hengen, Purkutaidetalo Pinni47:n, Helsingin kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämön, G livelab X Elokapina Toivo elossa -festivaalin sekä Turun taiteen talon perustamisen. Finalisteista voittaja valittiin yleisöäänestyksen perusteella.

Tervetuloa juhlimaan Malvaa lauantaina 2.12.

Kiitoksena kaikille äänestäjille haluamme juhlia voittoa yhdessä! Malvaan on ilmainen sisäänpääsy lauantaina 2.12.2023 klo 10–18.

Ensimmäiselle 1000 kävijälle tarjoamme voiton kunniaksi kakkukahvit Sammiosalissa klo 12 alkaen.

Vuoden kulttuuriteko -palkinto, Aallon kimallus on esillä Malvassa ja sitä pääsevät katselemaan kaikki vierailijat.

Odotamme runsaasti kävijöitä, joten varauduthan vilskeeseen näyttelytiloissa. Reput ja isot laukut jätetään tuttuun tapaan narikkaan.

Tervetuloa!

Tuulia Tuomi
Museonjohtaja

Lahden museoiden hallinto ja talous sekä yhteiskuntasuhteet