Malvan avajaisissa palataan museon juurille – Juuret-näyttely esittelee museokokoelmien aarteita

Toinen Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan kolmesta avajaisnäyttelystä on julkistettu. Näyttelyn teemaa ja sisältöä on yhdessä museon kanssa ideoinut palkittu muotoilija Tapio Anttila.

Juuret – Aarteita kokoelmista -näyttely esittelee museon aarteita niin taiteen, julisteiden kuin muotoilunkin saralta. Näyttelyn nimi muistuttaa kokoelmien merkityksestä – kokoelmat ovat juuret, joista museon kaikki toiminta kasvaa.

Suunnittelunkin juuret Lahdessa

Paikallisuus on ollut keskeisessä asemassa sekä näyttelyn sisällöissä että suunnittelussa: Lahdessa työskentelevä huippumuotoilija ja sisustusarkkitehti Tapio Anttila on suunnitellut Juuret-näyttelyn visuaalisen ilmeen ja arkkitehtuurin.

– Kolmea erilaista sisältöä esittelevä näyttely on suunniteltu huolella oman tiimini kanssa, museoammattilaisten tuella. Vaikka koko projekti on ollut mielenkiintoinen, paras vaihe suunnittelussa on kuitenkin suunnitelmien näkeminen toteutettuna. Odotankin siis innolla ensi vuotta! Anttila kertoo.

Juuret-näyttely yhdistää muotoilua, julisteita ja taidetta

Teollista muotoilu on esillä näyttelyssä kalusteiden kautta, olihan Lahti pitkään suomalaisen huonekaluteollisuuden keskus. Museon huonekalukokoelmasta on koottu kattaus, joissa nähdään teollisen suunnittelun teknisiä, materiaalisia ja tuotannollisia näkökulmia 1950–1970-luvuilla.

Julisteiden osalta tarkastellaan Suomen historiaa julistetaiteen kautta – lahtelaisuutta unohtamatta. Monipuolisessa näyttelyssä nautitaan muun muassa Mallasjuoman, Askon ja Lahdessa järjestettyjen hiihtokilpailujen julisteista.

Lahtelaisen taidemuseotoiminnan juuriin päästään tutustumaan, kun näyttelyssä esille pääsevät Viipurin taidemuseon kokoelmista Lahteen periytyneet upeat taideaarteet. Arvokkaat ja yleisön rakastamat teokset avaavat näkymiä 1800-luvun ja 1900-luvun alkupuolen suomalaiseen ja ulkomaiseen maalaus- ja veistotaiteeseen.

– On todella hienoa saada esitellä museon omien kokoelmien helmiä Malvan avajaiskattauksessa! Yksi syy uuden museon perustamiselle olikin tilojen saaminen lahtelaisten omien taideteosten ja julisteiden esittelyyn, iloitsee kokoelmapäällikkö Sari Kainulainen.

Malvan avautuessa esillä kolme näyttelyä

Malvan avautuessa keväällä 2022 esillä on kolme näyttelyä. Näyttelyistä ensimmäinen, Lahden kansainvälinen julistetriennale, julkistettiin keväällä 2020. Juuret – Aarteita -kokoelmista on näyttelyvalikoiman toinen julkistus. Kolmas avajaisnäyttely julkistetaan syksyllä 2021.

Juuret-näyttelyn teemoihin voi tutustua jo etukäteen Malvan museokaupassa myytävien kirjojen kautta.

Juuret-näyttely löytyy Malvan verkkosivuilta täältä.

Sari Kainulainen
Kokoelmapäällikkö