Malvan avausnäyttelyn taiteilija kutsuu osallistumaan teoksen luomiseen – haussa videoita virtaavasta vedestä

Maarten Baas. Kuva: Kenton Thatcher

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan kansainvälisen näyttelytarjonnan avaava hollantilaistaiteilija Maarten Baas pyytää yleisöjä osallistumaan uuden videoteoksen luomiseen. Oman videonsa voi lähettää osoitteeseen malvamuseo@lahti.fi 4.3.2022 mennessä.

Malvassa 29.4.2022 avautuvassa Maarten Baasin Piiloleikki-näyttelyssä nähdään teoksia huippumuotoilijan uran varrelta sekä uusia videoteoksia. Toinen luonto -videoteos luodaan yhdessä yleisöjen kanssa – jokainen halukas voi tarjota videotaan teokseen. Valinnat teokseen liitettävistä videoista tekee taiteilija. Yhdessä luotavassa Toinen luonto –teoksessa Maarten Baas pyrkii matkimaan luonnonilmiötä teknologian avulla ja pohtii miten monet kokemuksemme, myös luontokokemukset, ovat nykyään digitaalisia.

Ohjeita oikeanlaisesta videosta

Teokseen sopiva video kuvaa virtaavaa vettä – sopiva aihe ovat siis vesiputoukset, joet tai solisevat purot. Videon tulee näyttää luonnollista virtaavaa vettä kuvattuna suhteellisen läheltä. Video voi kuvata esimerkiksi putoavaa vettä tai kiven ympäri virtaavaa vettä. Video ei siis saa näyttää koko maisemaa, esimerkiksi vesiputousta ja ympäröiviä vuoria. Videon tulee olla videon lähettäjän kuvaama, eli tekijänoikeuksien tulee kuulua videon lähettäjälle. Video voi olla uusi tai vanha, ja kuvattu virtaava vesi voi olla mistä päin maailmaa vain. Erityisen paljon taiteilijaa kiinnostavat suomalaiset vesiputoukset, joet ja purot.

Videon tulee olla vakaa ja vähintään minuutin mittainen. Enimmäispituus teokseen sopiville videoille on 10 minuuttia. Videossa ei saa olla filttereitä tai erikoistehosteita ja videon tulee mielellään olla vaakatasossa. Pystyformaatin videoita saa kuitenkin myös lähettää.

Suurin osa eri tiedostomuodoista käy. Sopivia tiedostomuotoja ovat esim. MP4, MPEG, MPE, MPG (MPEG-1, MPEG-2), M2V (DVD-compliant MPEG-2), MTS (AVCHD), MOV, FLV, AVI.

Video on lähetettävä Malvalle 4.3. mennessä. Ohjeet löytyvät kokonaisuudessaan myös osoitteesta: www.malvamuseo.fi/toinenluonto