Malvan avautuminen on vuoden 2022 keskustateko

Malva voitti yleisöäänestyksellä valittavan Lahden vuoden 2022 keskustateko -kilpailun ylivoimaisesti: Malvalle annettiin kaikkiaan 42 % kaikista äänistä. Lahden Keskustateko -kilpailussa pyydetään vuosittain kaupunkilaisia ehdottamaan ja äänestämään heidän mielestään parasta tekoa, jolla on ollut jokin positiivinen vaikutus keskustaan.

Lahden Malva otettu lämmöllä vastaan

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on uusi ja elämyksellinen museo Lahden keskustassa. Lahden taidemuseon ja Julistemuseon muodostama Malva avautui uusissa tiloissa Mallasjuoman vanhassa tehdaskiinteistössä Malskilla vappuna 2022. Avautumista juhlittiin avoimessa keikkaillassa ja lasten limudiskossa.

– Olemme todella otettuja siitä, miten sydämellisesti kaupunkilaiset ovat ottaneet Malvan ja avausnäyttelymme vastaan. Heinäkuun loppuun mennessä Malvan oli ehtinyt kokea yli 30 000 henkeä. Tästä on hyvä jatkaa, iloitsee museonjohtaja Tuulia Tuomi.

Äänestäjien kommentteja

Merkittävä taidelaitos, jota on odotettu vuosikymmeniä. Vaikuttava. Ja tulee varmasti houkuttelemaan myös vieraspaikkakuntalaisia Lahteen ympäri Suomen.

Malvaa vuoden keskustateoksi ehdottanut kaupunkilainen

Malva tarjoaa mahdollisuuksia oivaltamiselle ja ihmettelylle ja sillä on merkitystä myös kävijöiden hyvinvointiin.

Malva on monipuolinen ja laadukas paikka, koko kansan kulttuurikeskus, joka voi osoittautua vielä melkoiseksi helmeksi ja vetonaulaksi Lahden keskustassa.

Väliaikaistiloista panimoympäristöön

Malvan synty on jatkumoa Lahden taidemuseolle, joka ehti odottaa museotiloiksi suunniteltuja näyttelytiloja 70 vuoden ajan. Nyt sopivat tilat löytyivät Malskilta, jossa Malvan toimintaa tukevat niin ravintolat kuin suuri tapahtumasalikin. Malvan julistekokoelman julisteet ovat löytäneet paikkansa Malskin sisustuksessa.

Myös Malvan nimi liittyy museon sijaintipaikkaan Malskilla. Nimi yhdistää leikkisästi Malskin ja visuaaliset taiteet. Myös nimessä näkyy kaupunkilaisten panos: Nimi löytyi avoimen kyselyn kautta.

Keskustateko-kilpailun voittajan positiiviset vaikutukset moniulotteisia

– Malvan avautuminen on ehdottomasti ja hyvin monella tavalla vaikuttanut positiivisesti Lahden keskustaan. (–) Se on tuottanut paljon hyvää mieltä, paljon vieraita, ja on löytänyt sen oikean tien, jolla voi miellyttää monenlaisia ihmisiä vauvasta vaariin. Olen itsekin käynyt museossa neljä kertaa, ja joka kerta löydän uusia elämyksiä, kertoo Lahti Cityn toiminnanjohtaja Pipsa Wirtanen.