Malvan ensimmäinen vuosi oli menestys

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva täyttää yhden vuoden 29.4.2023. Ensimmäisen vuotensa aikana (4/22–3/23) Malva tavoitti huikeat 102 099 kävijää.

Malva on muodostunut kahdesta merkittävästä lahtelaisesta museosta, joilla kummallakin on oma mielenkiintoinen menneisyytensä. Lahden taidemuseo perustettiin Viipurin taidemuseosta evakuoitujen 70 taideteoksen ympärille vuonna 1950. Lahden julistemuseo puolestaan perustettiin vuonna 1975 Lahden taidemuseon yhteyteen graafisen muotoilun kokoelmaksi.  Lahden taidemuseo on toiminut vuodesta 1980 lähtien myös aluetaidemuseona, jota virkaa nyt hoitaa Malva.

Avajaisnäyttelynä esiteltiin kansainvälinen muotoilun supertähti, hollantilainen Maarten Baas. Piiloleikki oli esillä Malvassa 18.9.2022 asti.

Juuret – Aarteita kokoelmista avattiin myös 29.4. Näyttely esittelee aarteita niin taiteen, julisteiden kuin muotoilunkin osa-alueilta. Pala arvokkainta – ja kenties tunnetuinta – lahtelaisuutta löytyy tästä näyttelystä. Juuret-näyttely on nähtävissä Malvan viidennessä kerroksessa.

Kesällä 2022 oli esillä myös Lahden kansainvälinen julistetriennale, joka on maailmankuulu graafisen alan kilpailu ja näyttely, jota on järjestetty Lahdessa vuodesta 1975 lähtien. Seuraava triennale järjestetään vuonna 2025.

Syksyn aloitti graafikkomestari Erik Bruun. Erik Bruun, luonnollisesti -näyttely oli valtavan suosittu koko syksyn ja talven ajan tammikuun-23 loppuun asti.
Lokakuussa avattiin Nanna Suden Taiteilijatar ja raivoisa rakkaus -näyttely LähiTapiola Vellamo -salissa.
Panimogallerioissa esiteltiin Marjatta Tapiolan varhaiskauden teoksia sekä niiden uusintoja Toisin sanoin -näyttelyssä.
Molempien näyttelyiden yhteydessä järjestetyt taiteilijatapaamiset toivat myös uutta yleisöä taiteen pariin.

LAB Muotoiluinstituutista valmistunut Sergei Pavlov sai oman valokuvanäyttelynsä Pieni elämä esille talven ajaksi.
Lahtelaiset kultaseppämestarit Chao-Hsien Kuon ja Eero Hintsanen esittelivät uniikkeja korujaan, jotka heijastelivat vuodenaikojen kontrastia ja tasapainoa romanttisesta kesästä koettelevaan talveen.

Salpausselän kisahistoriaa esitellään 100 vuotta Salpausselällä -julistenäyttelyssä yhteistyössä Hiihtomuseon kanssa. Näyttely jatkuu 30.4. asti.
Kansainvälisen huippumuotoilijamme Klaus Haapaniemen soolonäyttely Vaeltajat on Malvassa 3.9. asti sekä Kokoelmateosten näyttely uusista nykytaidehankinnoista 7.5.asti.

Kevään kansainvälinen huippuvierailu

Adrien M & Claire B luo vuorovaikutteisia, tilallisia ja digitaalisia installaatioita. Valon huomassa -näyttelyssä 12.5.–1.10.2023 kuvitteellinen, todellinen ja virtuaalinen ulottuvuus sulautuvat ainutlaatuisesti toisiinsa. Ranskalaiset taiteilijat toimivat yhdessä yli kolmikymmenhenkisen tiiminsä kanssa. Adrien M & Claire B:n maailmaa kiertäneitä ja vaikuttavia teoksia nähdään nyt ensi kertaa Suomessa. Näyttelyn interaktiiviset teokset levittäytyvät Malvan ensimmäisen kerroksen kaikkiin tiloihin.

Paikallisia toimijoita Malvassa

LAB Muotoiluinstituutin kevätnäyttely 2023 on esillä 17.5.–4.6. Se esittelee Muotoiluinstituutin opiskelijoiden töitä neljässä eri kasvun vaiheessa; juurtuminen, kasvaminen, avautuminen ja kukoistus. Näyttelyssä on nähtävissä monipuolinen kokoelma töitä Muotoiluinstituutin eri aloilta ja jokaiselta vuosikurssilta. Näyttelyn ovat luoneet ja rakentaneet Muotoiluinstituutin opiskelijat.

Kaarisilta Biennale -kuvataidetapahtuma järjestetään kesällä 2023 kuudetta kertaa. Näyttely on esillä 17.6.–30.7. Erstan kartanon tiloissa ja ympäristössä Villähteellä, Galleria Art Kaarisillassa Helsingissä sekä Malvassa. Kaarisilta Biennalen tavoite on esitellä laajasti taidetta ja taiteen tekijöitä painottaen tukea tarvitsevien taiteilijoiden osallisuutta taidemaailmassa. Näyttelyn teemana on rakkaus. Näyttelyn kuratoi vaihtuva jury.

Kuva: Karoliina Redsven, Juuret-näyttely