Malvan suosio jatkui vuonna 2023

Kuva: Karoliina Redsven: Adrien M & Claire B, Last Minute

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva tarjosi kävijöilleen huikean kattauksen kotimaisia ja kansainvälisiä taiteilijoita päättyneenä vuonna. Vuosi toi mukanaan myös ansaitun tunnustuksen, kun Malva palkittiin Vuoden kulttuuriteko 2023-palkinnolla Ylen ja Kulta ry:n Kulttuurigaalassa. Alkuvuodesta 2024 Malva voitti myös Etelä-Suomen Sanomien asiantuntijaraadin myöntämän Aukusti-kulttuuripalkinnon sekä yleisöäänestyksen.

15. suosituin Museokortti -kohde

Malva on säilyttänyt sijansa kiinnostavimpien taidemuseoiden joukossa, sillä museossa vieraili 93 103 kävijää vuonna 2023. Malva oli huippusuosittu myös Museokortin kävijäkohteissa. Museokortti listaa 50. suosituinta Museokortti-kohdetta vuosittain ja Malva löytyy sijalta 15. Malva on siis suosituimpia Museokortti-kohteita pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

Koko Suomessa Museokorttia käytettiin vuonna 2023 upeat 2,4 miljoonaa kertaa, joka on 47 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Museokortti-kohteita on yhteensä 370.
Lisätietoja Museokortin sivuilta https://museot.fi/vuoden-suosituimmat-museot-2023

Kotimaista ja kansainvälistä osaamista

Kevään näyttelyt tarjosivat ennen näkemättömiä taide-elämyksiä. Malvan kevään avasi Klaus Haapaniemen soolonäyttely Vaeltajat, joka kuljetti kävijät keskelle taianomaista ja kiehtovaa leirimaisemaa. Valoparvella nähtiin Kokoelmateosten näyttely uusista museon kokoelmiin hankituista nykytaideteoksista.

Kevään kansainvälinen huippuvierailu Adrien M & Claire B:n näyttely Valon huomassa toi vuorovaikutteisia, tilallisia ja digitaalisia installaatioita Malvaan. Valon huomassa -näyttely toi Adrien M & Claire B:n maailmaa kiertäneet teokset ensimmäistä kertaa Suomeen.

LAB Muotoiluinstituutin kevätnäyttely esitteli opiskelijoiden töitä eri aloilta ja vuosikursseilta. Näyttelyn olivat luoneet ja rakentaneet Muotoiluinstituutin opiskelijat.

Kaarisilta Biennale 2023 levittäytyi ensimmäistä kertaa Malvaan. Näyttelyn teemana oli rakkaus.

Syyskauden näyttelyt tarjosivat uusia tapoja tarkastella ympäröivää maailmaa ja luontoa. Tulevaisuuden puutarha toi yhteen kolme taiteilijaa, joiden työskentelyä yhdistää vahva materiaalisuus, kehollisuus sekä luontosuhteemme tutkiminen. Emma Helle, Tamara Piilola ja Pia Sirén loivat puutarhan, jossa risteävät romanttinen luontokäsityksemme ja vaihtoehtoinen tulevaisuuden näkymä, jossa luonto on ihmisen valmistamista materiaaleista rakennettu. Tulevaisuuden puutarha on avoinna 3.3.2024 asti Malvan kolmannessa kerroksessa.

Sari Soinisen Katseen takana -näyttely kuljettaa kävijät Soinisen valokuvien arvoituksellisten maailmojen äärelle. Näyttely on Soinisen ensimmäinen soolonäyttely Suomessa ja esittelee Soinisen tähänastisen tuotannon merkittävimpiä sarjoja, kuten The Transcendent Country of Mind ja Black Cat Kingdom -sarjojen teoksia. Katseen takana on avoinna 7.4.2024 asti Malvan ensimmäisessä kerroksessa.

Malvan Käymistilaan valmistui loppuvuodesta Jenni Niskalan toteuttama seinämaalaus Olossa ja menossa. Seinämaalaus on suunniteltu museon tunnelmaa ja Käymistilan tilaa ajatellen ja on oodi museovierailulle, haaveilulle ja menossa olemiselle. Seinämaalauksella juhlistetaan Malvan ensimmäistä toimintavuotta.

Tapahtumat tavoittivat museokävijöitä

Malvan viime vuoden tapahtumat ja työpajat saivat myös ihmisiä liikkeelle. Malvan tapahtumissa kuului ja näkyi myös monen muotoista yhteistyötä, joista esimerkkeinä Sinfonia Lahden pienryhmäkonsertit, Filianna -kuoron pop up -konsertti, Superteatterin esitykset ja Ovi Kummaan -tapahtumat.

Taitelijatapaamiset herättivät mielenkiintoa ja tapaamisissa päästinkin tutustumaan taiteilijoihin ja heidän teoksiinsa syvällisemmin.

Taidetestaajat vierailivat keväällä 2023 ensimmäistä kertaa Malvassa. Reilut 2300 Päijät-Hämeen ja Uudenmaan kahdeksasluokkalaista tutustuivat Vaeltajat -näyttelyyn ja Ahto -teokseen. Lisäksi Lahden kaupungin koulujen 4. ja 7. luokkalaisten kulttuurikäynnit toivat Malvaan vilskettä.

Kevät 2024 Malvassa

Kevät tuo Malvaan nykytaiteen kiinnostavimmat nimet. Kansainvälisesti tunnetun Jeremy Shawn teoskokonaisuus Jaksoton järjestelmä nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa. Jaksoton järjestelmä -näyttely avautuu 5.4.2024 Malvan kolmannessa kerroksessa.

Toukokuussa avautuva kahdentoista suomalaisen nykytaiteilijan näyttely Määränpää kertoo nykytaiteen keinoin lähtemisestä ja saapumisesta. Määränpää -näyttely avautuu 3.5.2024 Malvan ensimmäisessä kerroksessa.

Petra Hasila
Viestinnän asiantuntija

Lahden museoiden viestintä ja markkinointi sekä yritysyhteistyö

Katri Torila