Malvan uusi syyskauden näyttely avaa portin toisiin maailmoihin

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa avautuu 3.11.2023 valokuvataiteilija Sari Soinisen Katseen takana -näyttely, joka kuljettaa katsojat Soinisen valokuvien unenomaisiin ja mystisiin maailmoihin tarjoten kävijöille uusia tapoja tarkastella ympäröivää todellisuutta.

Malvan ensimmäisessä kerroksessa avautuva Katseen takana -näyttely esittelee valokuvataitelija Sari Soinisen teoksia, joissa Soininen yhdistää filosofisia ajatuksia omakohtaisiin kokemuksiinsa. Taiteilijan omiin kokemuksiin nojautuvissa teossarjoissa heijastuu vahvana ajatus siitä, että kiinnittämällä huomiota ympärillämme oleviin mitättömiltä vaikuttaviin asioihin ja tapahtumiin, voimme huomata, kuinka kaikkeen piiloutuu oma maailmansa.

Malvan näyttely esittelee Soinisen tähänastista tuotantoa laajasti. Mukana on yli 90 valokuvateosta, jotka on poimittu Soinisen vuosien 2017–2023 aikana työstämistä valokuvaprojekteista. Selittämätön kaikkeus –teossarjaosion (Transcendent Country of the Mind) lisäksi näyttelyssä nähdään muun muassa teoksia Soinisen uudelta Vienoilla vesillä, utuisilla lainehilla teossarjasta (Shallow Waters, Misty Waves).

– Malvan tilat tuntuvat sopivan töideni esittämiseen erinomaisesti. Voin luoda katsojalle polun, joka johdattaa eri projektien maailmaan. Projektien, jotka kuitenkin kaikki tulevat samasta mieleni sisäisestä maailmasta, kertoo Soininen.

Näyttelyssä esillä oleva Selittämätön kaikkeus –teossarja kertoo taiteilijan nuoruudessaan kokemasta huumepsykoosista, joka on vaikuttunut eniten hänen työskentelyynsä. Näyttelyyn Soininen on halunnut tuoda valokuvien lisäksi myös ääntä ja videota, jotta katsojalla olisi mahdollisimman kokonaisvaltainen elämys siitä, mitä psykoosi voi olla.Näyttelyssä kuultavan äänimaailman on toteuttanut Alex Lyysaari.

– Psykoosin aikana hylkäsin kaiken maallisen omaisuuteni, kohtasin helvetin demonit ja taivaan ihmeet, matkustin ajan ja tilan halki, ja kurkistin tajunnan eri ulottuvuuksiin. Yhä tänä päivänä, täysin toipuneena, ymmärrykseni todellisuudesta on muuttunut pysyvästi. Nämä valokuvat ovat välähdyksiä siihen, mitä löysin tuon verhon takaa, kuvailee Soininen kokemaansa.

Läpimurtoa tekevän taiteilijan ensimmäinen yksityisnäyttely

Sari Soininen (s. 1991) valmistui medianomiksi Lahden Muotoiluinstituutista vuonna 2014 ja valokuvataiteen maisteriksi UWE Bristol yliopistosta vuonna 2021. Soininen on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia, ja hänestä on julkaistu artikkeleita muun muassa The Guardianissa ja British Journal of Photographyssa. Katseen takana on Soinisen ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

– On upeaa ja harvinaista saada näin laajan soolonäyttelyn mahdollisuus uran alkuvaiheessa. Tällainen läpiluotaava katsaus omaan uraani on äärimmäisen tärkeää urani ja itseni kannalta, kertoo Soininen.

Sari Soininen: Katseen takana | Mindscapes -näyttely on esillä Malvan 1. kerroksen LähiTapiola Vellamo -salissa, Panimogalleriassa ja Päijänne-galleriassa 3.11.2023 ‐ 7.4.2024.

Lisätietoja näyttelystä:

Päivi Roivainen
Näyttelypäällikkö
Eino Ailoranta
Näyttelyamanuenssi

Malvan viestintä:

Petra Hasila
Viestinnän asiantuntija

Lahden museoiden viestintä ja markkinointi sekä yritysyhteistyö