Malvan uusi videoteos kurkistaa aikaan ennen Malvan avautumista

Vuonna 1988 järjestettyyn Taidemuseo Lahteen -kulkueeseen osallistuvat muun muassa taiteilija Olavi Lanu (vas.) ja Jarmo Tevajärvi. Kuva: Lahden museoiden kuvakokoelmat, Tapio Ruokoranta.

Malvan kokoelmanäyttely on täydentynyt videoteoksella, jossa matkataan Lahden taidemuseon perustamisesta Malvan avautumiseen.

Malvan kokoelmanäyttely Juuret – aarteita kokoelmista on täydentynyt videoteoksella, joka kuljettaa katsojansa Lahden taidemuseon juurilta aina Malvan avautumiseen asti. Matkalla Malvaan -videoteoksen sisällöllisestä suunnittelusta on vastannut museon oma henkilökunta. Toteutus on valo- ja videosuunnittelija Kimmo Karjusen käsialaa.

Video perustuu museoamanuenssi Susanna Korhosen pro gradu -tutkielmaan Taloton taidemuseo, jossa pureudutaan Lahden taidemuseon historiaan ja erityisesti vuosikausien kamppailuihin kunnollisten museotilojen saamiseksi Lahteen. Eri tahojen vuosikymmeniä kestänyt sinnikäs työ tilaongelman ratkaisemiseksi huipentui Malvan avautumiseen keväällä 2022.

Museon yli 70 vuotiseen historiaan mahtuu monenlaisia käänteitä. Matkalla Malvaan -videoteos nostaa esille keskeisimpiä tapahtumia ja keskustelunaiheita. Kahdeksan minuuttiseen videoon on poimittu aikalaissitaatteja ja kuvituksena nähdään historiallisia valokuvia sekä museon omien taidekokoelmien helmiä.

Matkalla Malvaan -videoteos on katsottavissa Juuret-kokoelmanäyttelyn yhteydessä. Susanna Korhosen pro gradu -tutkielma Taloton taidemuseo – Lahden museo- ja taidelautakunnan taidemuseorakennusta käsittelevät puheenvuorot 1950–1982 on julkaistu osana Lahden museoiden tutkimussarjaa ja se on ostettavissa Malvan museokaupasta.

Liisa Mäkitalo
Kokoelma-amanuenssi