Malvassa avautuva näyttely pyrkii haastamaan inhimillisen selityskyvyn rajoja

Kuva: Jeremy Shaw: Jaksoton järjestelmä. Karoliina Redsven / Lahden museot

Jeremy Shawn Jaksoton järjestelmä kutsuu katsojan matkalle tietoisuuden syvyyksiin. Liikettä, ääntä ja kuvaa yhdistävät videoteokset luovat ainutlaatuisen kokemuksen tietoisuuden rajapinnoista.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa 5.4.2024 avautuvassa näyttelyssä nähdään Jeremy Shawn maailmanlaajuista menestystä kerännyt teoskokonaisuus ensimmäistä kertaa Suomessa. Jaksoton järjestelmä rakentuu seitsemästä itsenäisestä, mutta samanaikaisesti toistettavasta videosta, sekä valo- ja äänielementeistä.

Jeremy Shaw (s. 1977) on kanadalaissyntyinen, nykyään Berliinissä asuva taiteilija. Teoksissaan hän yhdistää eri taidemuotoja. Sekoittamalla käsitteellistä taidetta, Cinéma véritéä ja musiikkivideoiden estetiikkaa hän luo teoksissaan tunnelman, joka haastaa katsojan odotuksia. Shaw tutkii teoksissaan erityisesti transsendenssin mysteeriä eli tietoisuuden tilan muuttumista. Jaksoton järjestelmä käsittelee ilmiöitä, jotka jäävät havaintokokemuksen ulkopuolelle, uskon ja tieteen välitilaan, ja joita ei voi sanoin selittää.

Näyttelyn seitsemän isoa valkokangasta on aseteltu Malvan kolmannen kerroksen näyttelysaliin. Katsoja voi liikkua tilassa vapaasti tai seurata teosta tilaan rakennetusta katsomosta tai penkeiltä. Teoksen kesto on 36 minuuttia ja se esitetään jatkuvalla toistolla.

Jokaisella seitsemällä videolla on oma tarinansa. Videoissa nähdään erilaisia kuvitteellisia ihmisryhmiä, joiden vaatetuksesta ja liikkeistä voi etsiä vihjeitä siitä, mihin alakulttuureihin he kuuluvat. Ryhmät suorittavat liikkeeseen perustuvia, uskomusjärjestelmistä kertovia riittejä, kuten tanssia tai laulua. Äänimaisema ja valot täydentävät kokonaisuutta ja videoilla kuullaan ryhmien puhuvan kuvitteellisia kieliä.

Jaksoton järjestelmä on täynnä ristiriitaisia elementtejä, jotka houkuttelevat katsojat menneisyyden ja tulevaisuuden rajoille. Ajan ja paikan taju unohtuu, kun teoksen lopulla eri videoiden ihmisryhmien liikkeet alkavat yhdistyä. Loppuhuipennuksessa katsoja saa ainutlaatuisen kokemuksen taiteen ja tietoisuuden rajapinnasta.

Jeremy Shawn Jaksoton järjestelmä -näyttely on esillä Malvan kolmannessa kerroksessa 5.4.2024 ‐ 29.9.2024.

Elina Suutari
Näyttelyamanuenssi
Tuulia Tuomi
Museonjohtaja