Malvalta ja lammilaiselta Voglialta yhteinen vaatemallisto

Malvan ja Voglian yhteismalliston Arvi-takki ja Alva-t-paita. Kuva: Ronja Siitonen

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on toteuttanut vaatemalliston yhdessä suomalaisen Voglian kanssa. Malliston on suunnitellut muotoilija Salla-Maaria Syvänen. Malva x Voglia -malliston tuotteet tulevat myyntiin Malvan museokauppaan ja Voglian verkkokauppaan lokakuun puolivälissä.

Malvan ja Voglian yhteismallisto on inspiroitunut työvaatteiden historiasta. Vaatteet on suunnitellut muotoilija Salla-Maaria Syvänen. Mallistoon kuuluvat sekä myytävä mallisto että Malvan asiakaspalveluhenkilökunnan työvaatteet.

– Meille oli alusta asti tärkeää, että Malvan vaatteet ovat kestävästi tuotettuja. Halusimme myös ehdottomasti tehdä yhteistyötä paikallisen muotoilijan kanssa vaatteiden suunnittelussa. Näistä lähtökohdista yhteistyö Salla-Maaria Syväsen ja Voglian kanssa oli Malvalle hyvin luontevaa, kertoo museonjohtaja Tuulia Tuomi.

Voglia on vuonna 1983 perustettu suomalainen muotitalo, joka on nostanut vastuullisuuden yritystoimintansa ja designinsa lähtökohdaksi. Voglian tuotteet suunnitellaan ja kaavoitetaan Suomessa ja valmistetaan 80-prosenttisesti Voglian omilla tehtailla Virossa. 96 % Voglian tuotteista valmistetaan Euroopassa.

–  Yhteistyön solmiminen tuntui aivan mahtavalta, kun saimme tietää miten upea museokokonaisuus Lahteen oli tulossa. Paikallisen osaamisen hyödyntäminen on todella arvokasta ja Malva on ottanut todella aktiivisesti niin lahtelaiset kuin alueen toimijatkin mukaan uuden inspiroivan museokonseptinsa kehitykseen ja toimintaan, kommentoi Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen.

Malvan sijaintipaikan menneisyys suunnittelun lähtökohtana

Muotoilija Salla-Maaria Syvänen kertoo Malvan kodin, entisen Mallasjuoman tehdaskorttelin, inspiroineen suunnittelua vahvasti.

– Denim on alkuperäiseltä käyttötarkoitukseltaan työvaatekangas, joten sen valinta Malvan työvaatemateriaaliksi oli mielestäni hyvin ilmeistä. Yksityiskohtia itse vaatteisiin etsin vanhoista Mallasjuoman työntekijöistä otetuista valokuvista ja heidän työvaatteistaan, Syvänen kuvailee.

Malvan ja Voglian yhteinen mallisto on tehty vahvasti lahtelaisella osaamisella. Sittemmin helsinkiläistynyt Syvänen on Lahden Muotoiluinstituutin vaatesuunnittelun sekä Lahden Tekun tekstiili- ja vaatetustekniikan kasvatti. Syvänen asui Lahdessa koko opiskeluaikansa, lähes kymmenen vuotta.

– Lahti ja lahtelaisuus on iso osa elämääni, joten mielestäni on hienoa olla mukana toteuttamassa Malvaa. Vaatteen tekeminen on myös yhteistyötä: Vogliassa työskentelee paljon lahtelaisia osaajia, joita ilman tuotteiden tekeminen ja tuotanto ei olisi mahdollista.

Tuulia Tuomi
Museonjohtaja