Museoihin maksutta Ukrainan passilla elokuun loppuun asti

Ukrainan passilla tai passin haltuunottotodistuksella voi matkustaa maksutta LSL:n bussilla 31.8.2022 asti. Kaupungin museoihin, maauimalaan, uimahalleihin ja kuntosalille pääsevät maksutta ukrainalaiset sekä kaikki turvapaikkaa tai tilapäistä suojelua hakeneet ja asiasta päätöksen jo saaneet henkilöt elokuun loppuun asti.

Oikeuden liikunta- ja kulttuuripalvelujen maksuttomaan sisäänpääsylippuun voi jatkossa todentaa oleskelulupakortilla tai todistuksella, josta käy ilmi turvapaikan tai tilapäisen suojelun hakeminen. Kirjaston palvelut ovat kaikille maksuttomia.

Lahden seudun liikenteen LSL:n tuki ukrainalaisille mahdollistaa erityisesti sen, että Nastolan alueella asuvat pääsevät hakemaan Sammonkadun avustuskeskuksesta ruokakassit edelleenkin haasteellisessa taloustilanteessaan. Maksuton matkustusoikeus on helposti todennettavissa, ja ukrainalaiset vakioasiakkaat ovat jo tulleet bussikuskeille tutuiksi.

Sivistyspalveluissa arvioitiin uudelleen uimahallien ja kuntosalien, maauimalan ja museoiden palveluihin maksutta pääseviä henkilöryhmiä.
– Sivistyspalveluissa haluamme tarjota maksuttoman kesäajan pääsyn kulttuurin ja liikunnan palveluihin Ukrainasta sotaa paenneille sekä muille turvapaikkaa tai tilapäistä suojelua hakeneille tai päätöksen jo saaneille henkilöille, toteaa sivistysjohtaja Tiina Granqvist.
– Liikunta ja kulttuuri tarjoavat mielekästä tekemistä, ja haluamme näin edistää Lahdesta turvapaikkaa hakeneiden kotiutumista ja hyvinvointia.

Lue lisää Lahti.fi-sivustolta.