Olemme jälleen Taidetestaajien vierailukohde kaudella 24–25

Malva on jälleen valittu Taidetestaajien vierailukohteeksi kahdeksasluokkalaisille koululaisille. Marraskuun 2024 ja maaliskuun 2025 aikana meillä vierailee 2600 päijäthämäläistä kahdeksasluokkalaista.

Taidetestaajien museokäynti Malvassa koostuu taidenäyttelyyn tutustumisesta oppaan johdolla sekä työpajatyöskentelystä. Museovierailun on tarkoitus olla vaikuttava ja ajatuksia herättävä elämys – mutta myös pedagoginen kokonaisuus.

Taidetestaajat-konseptiin kuuluu varsinaisen taidekohteessa käynnin lisäksi etkot ja jatkot, jotka molemmat sisältävät erilaisia tehtäviä. Näiden tehtävien avulla oppilaat tarkastelevat omia ennakkoajatuksiaan ja käsityksiään – ehkä jopa ennakkoluulojaan – taidemuseoista sekä niiden mahdollisista muuttumisista Malvassa käynnin myötä. Vierailun jälkeen nuoret arvioivat taide-elämystä ja näin saamme arvokasta tietoa siitä mitä nuoret ajattelevat taiteesta ja miten se heihin vaikuttaa.

Tervetuloa Taidetestaajat!

Taidetestaajat kulttuurikasvatusohjelma

Taidetestaajat – Suomen suurin kulttuurikasvatusohjelma – vie joka vuosi Suomen kaikki kahdeksasluokkalaiset ja heidän opettajansa vierailulle yhteen tai kahteen korkealaatuiseen taidekohteeseen ympäri Suomen.

Alun perin kolmivuotiseksi hankkeeksi suunniteltu Taidetestaajat on vakiinnuttanut asemansa tärkeänä osana suomalaista taidekenttää ja peruskoulua. Toiminnan ydintavoitteena on tarjota nuorille taide-elämyksiä ja työkaluja muodostaa kokemuksestaan perusteltu mielipide. Taidetestaajat -ohjelman tavoite on tarjota koululaisille ikimuistoinen taide-elämys, joka voi olla kimmoke elinikäiseen kulttuurin harrastamiseen.

Taidetestaajat -toiminta käynnistyi Suomen Kulttuurirahaston aloitteesta lukuvuosina 2017–2020. Päärahoittajana toimivan Kulttuurirahaston lisäksi mukaan lähti Svenska kulturfonden sekä syksyllä 2020 rahoittajien joukkoon liittyi eduskunnan päätöksellä Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö. Taidetestaajat-toimintaa tuottaa Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto.

Päijät-Hämeen aluetaidemuseotyö, ohjaus ja neuvonta

Johanna Immeli
Museopedagogi