Suomen Taidepiirtäjäin Liiton kokoelmaa esittelevä kiertonäyttely aukeaa Orimattilan taidemuseossa

Hilda Flodin-Laitinen, Académie, hiili, 1927. Kuva Eetu-Pekka Heiskanen, Lahden museot

Orimattilan taidemuseossa avautuu perjantaina 26.8. Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan tuottama roll up -kiertonäyttely Mestaripiirros – Ihminen piirtäjän kohteena. Näyttelyssä on esillä myös originaalipiirroksia kokoelmasta.

Suomen Taidepiirtäjäin Liitto alkoi sotien jälkeen keräämään suomalaisten kuvataiteilijoiden piirustuksia. Kokoelmien pohja on luotu taiteilijoiden lahjoituksin, myöhemmin sitä on kartutettu ostoin. Kokoelma talletettiin Lahden taidemuseoon vuonna 1961 ja vuonna 1982 se lahjoitettiin museolle. Nykyisin kokoelmaa hoitaa Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva. Kokoelmassa on tällä hetkellä runsaat 1 600 piirustusta noin 300 taiteilijalta. Kokoelmassa on runsaasti erilaisia maisema-aiheita, kasvokuvia, alastontutkielmia, pilapiirroksia ja karikatyyrejä. Vanhimmat teokset ovat 1800-luvun lopulta, tuoreimmat 2010-luvulta. Näyttelyssä on esillä kuvia kokoelman piirustuksista sekä tietoa kokoelman erilaisista teemoista – mm. alastontutkielmista, kasvo- ja omakuvista sekä karikatyyreistä.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva on Päijät-Hämeen aluetaidemuseo ja se tuottaa erilaisia palveluita kuten esimerkiksi kiertonäyttelyitä maakuntansa kuntien käyttöön sekä edistää maakunnan taidemuseoiden välistä yhteistyötä.

Näyttely on nähtävillä 26.8.-25.9.2022 välisen ajan Orimattilan taidemuseon aukioloaikojen mukaisesti. Orimattilan kaupungin 30-vuotisjuhlan kunniaksi museoon on vapaa pääsy lauantaina 27.8.2022 klo 11.00–15.00.

Näyttely on vapaasti lainattavissa erilaisiin kohteisiin – yhteyttä voi ottaa: taidekokoelmat@lahti.fi

Lisätiedot

Sam Vanni, Omakuva, hiili, ajoittamaton. Kuva Eetu-Pekka Heiskanen, Lahden museot