Syksyn tulevat näyttelyt Malvassa tarjoavat uusia tapoja tarkastella ympäröivää maailmaa ja luontoa

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa avautuu lokakuussa kolmen maineikkaan nykytaiteilijan näyttely, jossa risteävät romanttinen luontokäsityksemme ja vaihtoehtoinen tulevaisuuden näkymä. Maailmalla tunnustusta saaneen Sari Soinisen valokuvateoksia nähdään marraskuussa avautuvassa Katseen takana -näyttelyssä.

Emma Helle, Tamara Piilola ja Pia Sirén: Tulevaisuuden puutarha | Garden of the Future  6.10.2023–3.3.2024

Tulevaisuuden puutarha tuo yhteen kolme taiteilijaa, joiden työskentelyä yhdistää vahva materiaalisuus, kehollisuus sekä luontosuhteemme tutkiminen. Taiteilijoiden Malvaan luomassa puutarhassa risteävät romanttinen luontokäsityksemme ja vaihtoehtoinen tulevaisuuden näkymä, jossa luonto on ihmisen valmistamista materiaaleista rakennettu.

Kuvanveistäjä Emma Helteen (s. 1979) runsaat ja ilakoivat keraamiset veistokset nostavat valokeilaan taidehistorian sivuhenkilöitä. Helle on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2007, ja hänen teoksiaan löytyy muun muassa Kansallisgallerian, Sara Hildénin taidemuseon ja Espoon modernin taiteen EMMAn kokoelmista.
Tamara Piilola (s. 1977) tunnetaan rehevistä luontomaalauksistaan, jotka kuljettavat katsojan keskelle suloisinta loppukesän päivää. Piilola on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2011. Taiteilija palkittiin Didrichsen Pro Arte -palkinnolla vuonna 2016, ja hänen teoksiaan on muun muassa Valtion taideteostoimikunnan, Sara Hildénin taidemuseon ja HAM Helsingin taidemuseon kokoelmissa.
Pia Sirén (s. 1982) luo paikkasidonnaisia installaatioita, jotka rakentuvat usein muovipressuista ja rakennustelineistä. Arkisista ja karuista materiaaleista syntyvät teokset mukailevat luontokokemusta ja herättävät kysymyksiä muokattujen maisemien keinotekoisuudesta. Sirén valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2012, ja hänen teoksiaan on nähty lukuisissa soolo- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla.

Sari Soininen: Katseen takana | Mindscapes 3.11.2023-31.3.2024

Loppuvuodesta 2023 Malvassa avautuu nuoren valokuvataiteilija Sari Soinisen (s. 1991) ensimmäinen soolonäyttely Suomessa. Katseen takana -näyttely esittelee Soinisen tähänastisen tuotannon merkittävimpiä sarjoja, kuten The Transcendent Country of Mind ja Black Cat Kingdom -sarjojen teoksia. Lisäksi näyttelyssä nähdään teoksia Soinisen uudelta Shallow Waters, Misty Waves -teossarjasta.
Soinisen värikäs ja unenomainen valokuvaustyyli kumpuaa filosofisista ajatuksista ja henkilökohtaisista mystisistä kokemuksista. Hänen tavoitteenaan on tarjota katsojalle uusia tapoja tarkastella ympäröivää maailmaa ja todellisuutta. Katseen takana -näyttely valtaa Malvan ensimmäisen kerroksen kuljettaen kävijät Soinisen valokuvien arvoituksellisten maailmojen äärelle.
– Malvan tilat tuntuvat sopivan töideni esittämiseen erinomaisesti. Voin luoda katsojalle polun, joka johdattaa eri projektien maailmaan; projektien, jotka kuitenkin kaikki tulevat samasta mieleni sisäisestä maailmasta. On upeaa ja harvinaista saada mahdollisuus laajaan soolonäyttelyyn näinkin uran alkuvaiheessa, sanoo Soininen.Sari Soininen valmistui medianomiksi Lahden Muotoiluinstituutista vuonna 2014 ja valokuvataiteen maisteriksi Itä-Englannin yliopistosta vuonna 2021. Taiteellista läpimurtoa tekevältä Soiniselta on ilmestynyt vuonna 2022 taidevalokuvakirja Transcendent Country of the Mind ja hänestä on julkaistu lehtiartikkeleita muun muassa The Guardianissa ja British Journal of Photographyssa.

Kuvassa olevat teokset
Tamara Piilola: Leijonan kuukausi, 2021, kuva Jussi Koivunen