Tulevaisuuden puutarha -näyttely johdattelee luontosuhteen äärelle Lahden Malvassa

Tulevaisuuden Puutarha näyttelyssä on esillä kolmen suomalaisen nykytaitelijan teoksia.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa voi astua 6.10.2023 alkaen Tulevaisuuden puutarhaan kolmen suomalaisen nykytaiteilijan näyttelyssä. Emma Helteen, Tamara Piilolan ja Pia Sirénin teokset herättelevät pohtimaan luontosuhdettamme, rakennettua maisemaa ja risteyskohtia taiteen ja puutarhojen välimaastossa.

Malvan kolmannessa kerroksessa avautuva Tulevaisuuden puutarha -näyttely esittelee kolme taiteilijaa: Emma Helteen, Tamara Piilolan ja Pia Sirénin. Heidän työskentelyään yhdistää vahva materiaalisuus, kehollisuus sekä luontosuhteemme tutkiminen. Ilakoivat keraamiset veistokset, rehevät luontomaalaukset sekä maisemalliset installaatiot luovat lähestyvän talven kynnyksellä Malvaan moniulotteisen puutarhan. Näyttelyssä romanttinen luontokäsityksemme kohtaa vaihtoehtoisen tulevaisuudennäkymän, jossa luonto onkin ihmisen valmistamista materiaaleista rakennettu.

– Olen ammentanut näyttelyyn paljon estetiikasta. Yhtäältä lähdin liikkeelle kauneuden, pittoreskin ja ylevän käsitteistä, joita on sovellettu sekä taiteen että luonnon kokemiseen. Innostuimme taiteilijoiden kanssa myös koluamaan puutarhataiteen historiaa ja noukkimaan sieltä elementtejä näyttelyyn alkaen barokin muotopuutarhojen poluista ja jatkuen englantilaiseen maisemapuutarhaan, kuvailee näyttelyn kuraattori Paula Korte.

Puutarhataiteen historian elementit näkyvät esimerkiksi Pia Sirénin puistomaisessa, mietiskelyyn kutsuvassa viheralueessa, jonka läpi näyttelyyn saavutaan. Myös Tamara Piilolan maalausten pitkät näkymät ja upea ruusutarha vievät ajatukset muotopuutarhoihin. Emma Helteen keramiikkaveistokset ovat ilkikurisia ja ilottelevia tulkintoja antiikin veistoksista.

Näyttelyn taiteilijat suomalaisen taidekentän kärkijoukkoa

Emma Helle (s. 1979) on suomalainen kuvanveistäjä, joka tunnetaan rönsyilevistä keramiikka- ja puuveistoksistaan, jotka ammentavat motiivinsa taidehistoriasta. Helle on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2007, ja hänen teoksiaan löytyy muun muassa Kansallisgallerian, Sara Hildénin taidemuseon ja Espoon modernin taiteen EMMAn kokoelmista.

Kuvataiteilija Tamara Piilola (s. 1977) on opiskellut maalaustaidetta Turun Piirustuskoulussa, Helsingin Kuvataideakatemiassa sekä Leipzigin Hochschule für Grafik und Buchkunstissa. Valo ja puhtaat värit ovat Piilolan luontoaiheisten maalausten keskiössä. Piilola palkittiin Didrichsen Pro Arte -palkinnolla vuonna 2016, ja hänen teoksiaan on muun muassa Valtion taideteostoimikunnan, Sara Hildénin taidemuseon ja HAM Helsingin taidemuseon kokoelmissa.

Pia Sirén (s. 1982) luo tilateoksia, jotka mukailevat luontokokemusta. Sirén valmistui Kuvataideakatemiasta vuonna 2012, ja hänen teoksiaan on nähty lukuisissa soolo- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla.

– Idea on, että rakennan mahdollisimman arkisilla ja karuilla raksamateriaaleilla jotain kaunista. Rakennettu luonto herättää kysymyksiä ihmisen suhteesta ympäristöönsä ja muokattujen maisemien keinotekoisuudesta, kertoo Sirén.

Emma Helle, Tamara Piilola ja Pia Sirén: Tulevaisuuden puutarha -näyttely on esillä Malvan Lahden Teollisuusseura-salissa ja Valoparvella 6.10.2023 ‐ 3.3.2024.

Lisätietoja:

Päivi Roivainen