“Tuoleja ja tiloja”: yli 5000 huonekalu- ja sisustuspiirustusta, mainoskuvaa ja huonekalua julkaistu uudella Finna-sivulla

AH 435

Uusi Tuoleja ja tiloja -hakupalvelu kokoaa yhteen huonekalumuotoilun ja sisustusarkkitehtuurin aineistoja eri museoiden kokoelmista Finnassa. Sivusto on toteutettu yhteistyössä Designmuseon, Keravan museopalvelujen ja Lahden museoiden kesken. Hakupalvelu helpottaa eri museoiden samaan aiheeseen liittyvän aineiston löytymistä yhdestä osoitteesta.

Yleisö on kiinnostunut huonekaluista ja muotoilusta. Museoihin tulee jatkuvasti kysymyksiä aihepiiriin liittyen, mikä synnytti keskustelun museoiden tallennus- ja kokoelmayhteistyö TAKOn piirissä huonekaluteollisuuskokoelmien saavutettavuudesta. Kysymyksiin on aiemmin vastattu muun muassa Kalusteista kysyttyä -palvelulla Lahdessa.

Keravan ja Lahden museoiden yhteishankkeeseen pyydettiin mukaan myös Designmuseo, jolla on muotoilun valtakunnallinen vastuumuseon rooli. Designmuseo toimii jatkossa yhteisnäkymän ylläpitäjänä. Hakupalveluun voidaan jatkossa liittää mukaan muitakin museoita, joiden kokoelmiin kuuluu huonekaluaineistoja. Organisaatiorajat ylittävä hanke on saanut tukea Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Käyttäjän huomioiminen sivustolla on ensisijaista ja sen suunnittelussa on haluttu helpottaa aineiston selailua. Etusivulla tarjotaan valmiita kategorioita sen sijaan, että käyttäjän täytyy ensin itse keksiä sopiva hakusana. Aineistoja voi selata esimerkiksi huonekalutyypin, suunnittelijan tai valmistajan perusteella valmiiden kategorioiden avulla. Teemanostoissa on koottu valmiiksi yhteen valokuvia ja piirustuksia esimerkiksi joistakin tietyistä sisustuskohteista.

Näkymä löytyy täältä.

Lisätietoa