Upouusi Malva tarjoaa taide-elämyksiä Lahdessa 29.4.2022 alkaen

Taiteilija Maarten Baas Malvassa. Kuva: Karoliina Redsven/Malva

Suomen museokentälle nousee uusi merkittävä taidemuseo, kun Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva avaa vappuviikonloppuna ovensa kolmen monipuolisen näyttelyn voimin. Mallasjuoman entisessä panimokiinteistössä avautuva museo esittelee taidetta, julisteita ja muotoilua. Näyttelyissä nähdään niin kansainvälistä kuin kotimaistakin huippuosaamista.

Malvan kansainvälisen näyttelytarjonnan avaa muotoilun supertähti Maarten Baasin näyttely Piiloleikki. Leikkisässä ja oivaltavassa näyttelyssä nähdään sekä Baasin uran merkkiteoksia että uusia videoteoksia. Sukupolvensa merkittävimpiin muotoilijoihin kuuluvan Baasin yksityisnäyttelyä ei ole aiemmin nähty Suomessa. Piiloleikki on nähtävissä 29.4.–18.9.2022.

Lahden kansainvälinen julistetriennale kokoaa Malvaan maailman parhaat julisteet kaikkialta maailmasta. Kaikkiaan triennalessa nähdään 350 julistetta, jotka kilpailevat kaikkiaan kolmessa sarjassa. Lahden viimevuotisen ympäristöpääkaupunkivuoden kunniaksi ympäristösarjan kokoa on kasvatettu. Julistetriennale on esillä 29.4.–21.8.2022.

Juuret – aarteita kokoelmista -näyttelyssä vieraillaan nostalgisilla huonekalumessuilla, tutustutaan Suomen historiaan julistekokoelman kautta ja nähdään upeita, Viipurin taidemuseosta Lahteen periytyneitä taideteoksia. Juuret-näyttely on esillä Malvassa toistaiseksi.

– Olen todella iloinen, että pääsemme avaamaan Malvan näin upealla kattauksella. Uusi museo toimivine tiloineen mahdollistaa ennennäkemättömien, upeiden näyttelyiden tekemisen Lahteen, riemuitsee museonjohtaja Tuulia Tuomi.

Malvassa on yhteensä noin 4000 neliötä, joista noin puolet on näyttelytilaa. Museon tilat sijaitsevat sekä museota varten rakennetussa uudisrakennuksessa että entisessä panimossa. Museon näyttelytilat jakautuvat kolmeen kerrokseen. Museotilojen lisäksi Malvasta löytyy työpajatila Kumma, joka sopii niin erilaisten työpajojen, luentojen kuin kokouksienkin järjestämiseen.

Vuorovaikutteisuus osana museovierailua

Jokaisen kävijän tervetulleeksi Malvaan toivottaa suomalaisen Ekho Collectiven taideteos Ahto, joka muuttuu kävijävirran mukaan. Veden erilaisia olomuotoja tutkiva Ahto hyödyntää liikkeentunnistusteknologiaa ja simulaatioalgoritmia, joiden avulla teos tuottaa jatkuvasti muuntuvaa kuvaa ja ääntä.

Taiteeseen ja muotoiluun pääsee tutustumaan syvemmin myös Malvan monipuolisissa tapahtumissa. Avajaiskevään ja -kesän tapahtumakalenterista tulee löytymään keskiviikkojen after work -tapahtumia, lasten lauantaipäiviä ja senioreiden taideklubi. Malvan avautumista juhlitaan perjantai-iltana 29.4. Malvan bileissä, jossa esiintyy Itä-Hollola Installaatio ja M. Lapsiperheille on tarjolla oma juhlansa 30.4. klo 12–15, kun Sammiosalissa on Malvan limudisko.

Malvassa voi viihtyä koko päivän

Malvan sijaitsee Malski-keskuksessa, jonka palvelut täydentävät museovierailua. Saman katon alla Malvan kanssa toimii mm. viinikahvila, ravintola, panimopub ja tapahtumasali, jossa on runsas keikkakalenteri, mutta jota voi myös vuokrata omiin tilaisuuksiin. Malskilta on myös monenlaisia kokoustiloja.