Vaikuta, mitkä julisteet elävöittävät jatkossa Lahden Kauppatoria

Mario Fuentes: In Decrescendo, Ecuador, 2016.

Lahden Kauppatorille tulee julistetaidetta! Lahtelaiset voivat äänestää, mitkä julisteet torille toteutetaan.

Äänestys on käynnissä verkossa maanantaihin 5.4.2021 saakka. Vastaamiseen saa tarvittaessa apua Palvelutorilla Lahti-Pisteen työntekijöiltä (kauppakeskus Trio, Aleksanterinkatu 18, 2. kerros).

Äänestykseen on valittu 18 teosta. Torille toteutetaan niistä kahdeksan eniten ääniä saanutta. Julisteet ovat Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan julistekokoelmasta. Julisteiden teknisestä toteutuksesta vastaa kaupunkiympäristön palvelualue.

Julisteet näkyvät Vapaudenkadulle

Julisteet kiinnitetään torin pohjoisreunan torirakennuksiin niin, että ne näkyvät Vapaudenkadun puolelle.

Julisteet toteutetaan alumiinilevylle ja ne kiinnitetään vahvasti seinään. Myöhemmin samoille julistepaikoille voidaan vaihtaa uudet sisällöt keskustassa kulkevia piristämään.

Tori-isäntä ja keskustan kunnossapitourakoitsija seuraavat säännöllisesti julisteiden kuntoa.

Elävöittämistoive asukkailta ja yrittäjiltä

Asukkaat ja yrittäjät ovat esittäneet toiveen, että torin viihtyisyyttä parannettaisiin. Osallistuvassa budjetoinnissa lahtelaiset äänestivät jatkoon asukasidean Kauppatorin elävöittämisestä. Idean toteutukseen oli varattu 6000 euroa.

Tuloksena on toteutettu digitaalinen kello- ja lämpötilanäyttö torirakennuksen katolle. Julisteet ja toriparkin sisäänkäyntien luokse tuotavat kasvit ovat myös osa osbu-asukasidean toteutusta.

Tästä pääset julisteäänestykseen!

Hanna Suihko