Väliaikaisen julkisen taiteen kierros Jujut avautuu torstaina 10.6.

Siltapuiston katolta löytyy kesäkuun ajan Andy Bestin ja Merja Puustisen Strange Fruit -veistoksia. Kuva: Elias Outakivi

Ympäristöaiheista taidetta Lahden kaupunkikuvaan tuova Julkisen taiteen kierros Jujut juhlii avajaisiaan avoimella verkkolähetyksellä 10.6. klo 15. Teoksia ripustetaan alkuviikon aikana, joten uutta taidetta löytyy Lahden keskustasta jo ennen kierroksen avajaispäivää.

Jujujen verkkoavajaisissa tutustutaan kierroksen teoksiin ja nähdään niistä vilaukset teosten sijaintipaikoilta Lahdessa. Suorassa lähetyksessä kuullaan myös Jujut-taiteilijoiden haastattelut. Avajaisia pääsee seuraamaan Malvan verkkosivuilla.

Taideteokset kuljettavat ajatukset kohti luontosuhdettamme

Julkisen taiteen kierros Jujut tuo taiteen keskelle arkea. Väliaikaiset julkiset teokset ottavat Lahden ja naapurikunnat haltuun kesällä 2021 ja pohtivat ympäristöpääkaupunkivuoden teemoja taiteen keinoin.

Lahdessa kierroksen teokset löytyvät neljästä paikasta. Lahden Matkakeskuksella voi kokea Silja Selosen ääniteoksen Ode in Code, jossa 3,5 miljardia vuotta vanha alkueliön geeniperimä on sävelletty urkumusiikiksi. Siltapuiston katolla Aleksanterinkadun ja Vesijärvenkadun kulmassa on esillä taiteilijaduo Andy Bestin ja Merja Puustisen kolme Strange Fruit -veistosta. Lahden Matkustajasataman Sahanpuistosta löytyy Jenni Tieahon veistos Tuuliajolla. Sibeliustalon Vesijärven puoleisista ikkunoista voi katsella Marianne Sirin teosta The World We’re Giving to Future Generations.

Teokset ovat koettavissa Lahdessa 10.6.–4.7.2021 ja Lahden naapurikunnissa 8.7.–1.8.2021. Silja Selosen ääniteos Ode in Code kuullaan Asikkalassa Vääksyn kanavapuistossa osana kanavan 150-vuotisjuhlia. Andy Bestin ja Merja Puustisen Strange Fruit -veistoksia pääsee heinäkuussa ihmettelemään Heinolan kirjastolla. Jenni Tieahon herkkä veistos löytyy heinäkuussa Orimattilan Veteraanipuistosta.

Malvan kokoelmiin kuuluva Marianne Sirin veistos The World We’re Giving to Future Generations on nähtävissä Sibeliustalossa koko Jujujen ajan.

Näyttelyn ovat tuottaneet Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva, Lahden kaupunkiympäristö ja Taiteen edistämiskeskus. Näyttely on saanut tukea Kestävä Lahti -säätiöltä.

Lisätiedot: