Viipuri-luennot: Linssin alla Uuno Alangon maisemamaalaus

Tapahtuma on päättynyt
Luento on osa Viipurin taideaarteet Lahdessa -luentosarjaa, jonka tuotot käytetään kokonaan museon kokoelmien tukemiseen.

Syksyllä 2020 Lahden museoiden vt. museonjohtajan puhelin soi. Soittaja halusi lahjoittaa museolle maalauksen, joka suvussa kulkeneen tarinan mukaan oli peräisin Viipurista: Kerrottiin, että sotilaana Viipurissa toiminut suvun jäsen oli ottanut teoksen matkaansa Viipurin taidemuseosta, kaupungin evakuoinnin yhteydessä. Maalauksesta ei tiedetty juuri muuta. Amanuenssi Liisa Mäkitalon luennolla 7.12. kerrotaan maalaukseen sittemmin kohdistuneesta tutkimustyöstä ja esitellään sen kiehtovia löydöksiä.

Viipurin taideaarteet Lahdessa -luentosarja

Luentosarja on osa Lahden museoiden Kokoelmakummi-hanketta. Luentosarjan tuotto käytetään Lahden museoiden Viipuri-kokoelmien konservointiin. Lipun ostamalla olet mukana säilyttämässä yhteistä taide- ja kulttuuriperintöämme tuleville sukupolville!

Luentosarjan ohjelma

9.11. klo 18 Albert Edelfelt ja Viipurin kaupunginvaltuuston puheenjohtajien muotokuva
amanuenssi Liisa Mäkitalo, Malva

16.11. klo 18 Rakastettu Keitele (1905) – katsaus Akseli Gallen-Kallelan Keitele-aiheisiin
projektityöntekijä ja opas Elias Djupsjö, Gallen-Kallelan Museo

7.12. klo 18 Aiheen ja provenienssin selvitystä – Linssin alla Uuno Alangon maisemamaalaus
amanuenssi Liisa Mäkitalo, Malva

14.12. klo 18 William Tilman Grommén kokoelma
tutkija Elisa Lindell, Malva HUOM! Siirretty 30.11.

Pääsyliput ja saapuminen

Luennot järjestetään Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvassa, pajatila Kummassa Malvan kellarikerroksessa. Tilaan on esteetön kulku. Luentojen kesto on noin 1 h.

Yksittäisen luennon hinta on 10 €, hinta ei sisällä pääsymaksua Malvaan. Luentosarjan yhteislippu maksaa 30 €. Yhteislipun ostaneet saavat Kokoelmakummi-pinssin kaupan päälle.
Päijät-Hämeen Taidemuseoyhdistyksen jäsenille yksittäisen lipun hinta on 8 €, koko luentosarja 25 €.

HUOM! Lippuja ei myydä ennakkoon. Lipun voi maksaa käteisellä tai kortilla ennen tilaisuutta Malvan Museokauppaan pystytetyltä erilliseltä myyntitiskiltä. Lipunmyynti käynnistyy 30 minuuttia ennen tilaisuutta.

Tapahtumalippu ei sisällä sisäänpääsyä näyttelyihin. Malvan näyttelyiden pääsylippujen hintoihin voi tutustua täällä.

Ei ennakkoilmoittautumista. Luennolle mahtuvat 40 ensimmäiseksi paikalle saapunutta – saavuthan siis paikalle ajoissa.

Kumppanimme tapahtuman järjestämisessä on Päijät-Hämeen taidemuseoyhdistys.