Lahden kansainvälinen julistetriennale 50 vuotta – osallistu tunnusjulistekilpailuun

Kuva: Julistetriennale 2022. Karoliina Redsven / Malva

Lahden kansainvälinen julistetriennale on maailmankuulu graafisen alan kilpailu ja näyttely, jota on järjestetty Lahdessa vuodesta 1975 lähtien. Kilpailuun osallistuu alan parhaimmisto ympäri maailmaa. 22. kansainvälinen julistenäyttely on yksi Lahden visuaalisten taiteiden museo Malvan kesänäyttelyistä vuonna 2025. Samalla juhlistetaan julistenäyttelyn 50. juhlavuotta.

Osallistu tunnusjulistekilpailuun

Tunnusjulistekilpailun tehtävänä on suunnitella tunnusjuliste 50 vuotta täyttävälle julistetriennalelle ja ensi kesän kansainväliselle näyttelylle. Tunnusjulisteen suunnittelukilpailu on avoin kaikille Grafian jäsenille ja visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijoille.
Kilpailuaika on 1.3.–29.4.2024. Kilpailuun osallistutaan toimittamalla ehdotukset sähköisesti Grafian kilpailujärjestelmään.

Kilpailun järjestävät Grafia, Julisteen ystävät -kilta ja Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva.

Tunnusjulistekilpailun säännöt

1. Kilpailuaika on 1.3.–29.4.2024. Kilpailuehdotukset toimitetaan sähköisesti 29.4.2024 klo 16.00 mennessä Grafian kilpailujärjestelmään.

2. Julisteen pääviesti on julistetriennale -näyttely. Vuonna 2025 julistetriennale täyttää 50 vuotta. Tunnusjulisteen tulee myös ilmentää ja juhlistaa tapahtuman pitkää historiaa.

3. Mikäli kilpailuun osallistuu työryhmä, sen jäsenten tulee sopia oikeuksien jakamisesta keskenään ennen työn jättämistä. Ehdotuksen tekijä vakuuttaa, ettei ehdotus loukkaa muiden oikeuksia eikä ole jäljennös tai aikaisemmin julkaistu.

4. Tunnusjulistetta käytetään ulkojulisteena, digitaalisessa muodossa ja painotuotteissa, kuten näyttelyluettelon kannessa. Julisteeseen tulevan näyttelyn nimitekstin tulee näkyä selkeästi ulkotiloissa. Tunnusjulisteen motiivin tulee olla muokattavissa myös vaakamuotoisiksi bannereiksi.

5. Tunnusjulisteeseen tulevat tekstit suomen ja englannin kielellä. Lopulliseen julisteeseen lisätään myös tukijoiden logot.

Tekstit suomeksi ja englanniksi:
Lahden kansainvälinen julistetriennale 2025
22. kansainvälinen julistenäyttely Suomessa
6.6.–17.8.2025
Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva
Päijänteenkatu 9, 15140 Lahti

Lahti International Poster Triennial 2025
22nd International Poster Exhibition in Finland
6.6.–17.8.2025
Lahti Museum of Visual Arts Malva
Päijänteenkatu 9, 15140 Lahti
malvamuseo.fi/en

6. Juliste tulee suunnitella 70 x 100 cm (300 dpi) kokoon, mutta kilpailulomakkeeseen ladataan maksimissaan 10 mb kokoinen tiedosto. Kilpailuehdotukset toimitetaan sähköisesti 29.4.2024 klo 16.00 mennessä.

7. Kilpailun pääpalkinto on 2000 euroa. Lisäksi jaetaan kolme 500 euron kunniamainintaa. Palkintosumma kattaa julisteen muokkauksen julkaisuvalmiiksi.

8. Kilpailun tuomaristo: graafinen muotoilija Pekka Piippo, graafinen muotoilija ja triennalen puheenjohtaja Marion Robinson, graafinen muotoilija Klaus Welp, Grafian toiminnanjohtaja Katri Soramäki ja Malvan amanuenssi Hanna Suihko sekä Malvan viestinnän asiantuntija Petra Hasila.

9. Kilpailun voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti 7.6.2024 mennessä ja palkittujen nimet sekä palkitut julisteet julkaistaan Grafian kanavissa.

Lue lisää: Lahden kansainvälisestä julistetriennalesta

Lisätiedot tunnusjulistekilpailusta Grafialta grafia@grafia.fi.

Hanna Suihko
Kokoelma-amanuenssi

Julistekokoelmat

Petra Hasila