Malva ehdolla Aukusti-palkinnon saajaksi

Museonjohtaja Tuulia Tuomi ja projektipäällikkö Anne Laiti seisovat Ekho Collectiven Ahto-teoksen edessä. Kuva: Mirja Hussain

Lahden visuaalisten taiteiden museon Malva on ehdolla Etelä-Suomen Sanomien Aukusti-palkinnon saajaksi. Aukustin voittaja ratkeaa tammikuun ensimmäisellä viikolla. Voittajan päättää ESS:n kulttuuritoimitus ja toimituksen johto. Yleisöäänestyksen voittaja palkitaan erikseen.

Aukusti-palkinnon esivalintaraati on päättänyt vuoden ehdokkaat, seuraavaksi kansa saa äänestää suosikkiaan upeiden ehdokkaiden joukosta. Palkinto jaetaan nyt 14. kertaa. Joka toinen vuosi myönnettävän tunnustuksen tarkoituksena on tukea ja nostaa esiin päijäthämäläisiä kulttuuritekoja.

Aukusti-palkintoehdokkuuden perusteluissa mainitaan, kuinka museo on lunastanut paikkansa uudenlaisilla, rajat ylittävillä näyttelyillään.

– Käynnin on oltava laadukas ja tuottaa elämyksiä, mutta niiden ei tarvitse aina olla positiivisia. Jos näyttelystä ei pidä, sekin on hyvä, sillä silloin se on herättänyt ajatuksia, museonjohtaja Tuulia Tuomi sanoo.

Malva on kerännyt jo runsaasti mainetta ja kunniaa, viimeisimpänä Ylen ja Kulta ry:n järjestämässä Kulttuurigaalassa, jossa Malva valittiin Vuoden 2023 kulttuuriteoksi. Museossa tunnustusta arvostetaan erityisesti, sillä palkinnon valitsijana oli yleisö.

Vuoden Aukusti-ehdokkaat ovat 1. Dalia Stasevska, 2. Filianna-kuoro, 3. Henkka & Kivimutka -elokuva, 4. Malva, 5. Äitee-dokumenttielokuva.

Lue uutinen kokonaisuudessaan Etelä-Suomen Sanomien sivustolta: Aukusti-ehdokas: Malvan alku Lahdessa on ollut hyvä: ”Olemme osuneet johonkin sellaiseen, jolle selvästi on ollut tarvetta” | ESS

Vuoden Aukusti-palkinto: Äänestä omaa suosikkiasi!

Yleisöäänestykseen voi osallistua tekstiviestillä tai ESS:n tilaajat voivat täyttää lomakkeen alla olevasta linkistä. Äänestys jatkuu vuoden loppuun.

Tekstiviestiäänestys: lähetä viesti AUKUSTI (väli) vaihtoehdon numero numeroon 13300 (esim. AUKUSTI 2). Viestin hinta on 0,70 €. Palvelu toimii kotimaisilla liittymillä.