Viipurin taideaarteet Lahdessa -luentosarjan tuotoilla tuetaan museon kokoelmia

Albert Edelfelt: Viipurin kaupunginvaltuuston puheenjohtajia, 1902.

Viipurin taideaarteet Lahdessa -luentosarjalla tutustutaan Viipurista Lahteen periytyneisiin taideaarteisiin. Luentosarja on osa Lahden museoiden Kokoelmakummi-hanketta, jonka tuotot käytetään kokonaan museon kokoelmien tukemiseen.

Lahden visuaalisten taiteiden museo Malva järjestää marras-joulukuussa neljän luennon luentosarjan, jolla perehdytään Malvan kokoelmien teoksiin. Osa luentosarjan teoksista on esillä Juuret – aarteita kokoelmista -näyttelyssä, jossa esitellään muun muassa Viipurin taidemuseosta Lahteen periytyneitä taideteoksia. Viipurin taidemuseolla on vahva yhteys Lahteen, sillä juuri Viipurista sodan jaloista pelastettujen taideteosten ympärille Malvan edeltäjä, Lahden taidemuseo, aikanaan perustettiin.

Viipurin taideaarteet Lahdessa -luentosarja on osa Lahden museoiden Kokoelmakummi-hanketta. Kokoelmakummi-hankkeessa paikalliset yritykset ja yksittäiset kaupunkilaiset ovat voineet tukea kokoelmien säilymistä seuraaville sukupolville tukemalla taideteosten kunnostusta suorilla rahasummilla tai ostamalla Lahden museoiden museokaupan Kokoelmakummi-tuotteita. Luentosarjan tuotto käytetään kokonaan Lahden museoiden Viipuri-kokoelmien konservointiin.

Luennoilla tutustutaan Albert Edelfeltin maalaukseen Viipurin kaupunginvaltuuston puheenjohtajista, Akseli Gallen-Kallelan rakastettuun Keitele-aiheeseen, Uuno Alangon maisemamaalauksen aiheeseen ja William Tilman Grommén kokoelmaan.

Yksittäisen luennon hinta on 10 € ja yhteislippu neljälle luennolle maksaa 30 €. Lippuja ei myydä ennakkoon, vaan niitä voi ostaa 30 minuuttia ennen tilaisuuden alkua Malvan museokaupasta löytyvältä erilliseltä Kokoelmakummi-myyntipisteeltä.

Luennoille ei ole ennakkoilmoittautumista.

Luentojen ohjelma

9.11. klo 18 Albert Edelfelt ja Viipurin kaupunginvaltuuston puheenjohtajien muotokuva
amanuenssi Liisa Mäkitalo, Malva

16.11. klo 18 Rakastettu Keitele (1905) – katsaus Akseli Gallen-Kallelan Keitele-aiheisiin
projektityöntekijä ja opas Elias Djupsjö, Gallen-Kallelan Museo

7.12. klo 18 Aiheen ja provenienssin selvitystä – Linssin alla Uuno Alangon maisemamaalaus
amanuenssi Liisa Mäkitalo, Malva

14.12. klo 18 William Tilman Grommén kokoelma
tutkija Elisa Lindell, Malva HUOM! Siirtynyt keskiviikolta 30.11.

Liisa Mäkitalo
Kokoelma-amanuenssi